تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – قسمت دوم

پس چگونه می‌خواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات به یادماندنی‌ برای مخاطبانایجاد کنید؟

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند (قسمت دوم)

ما در زندگی روزمره‌ی خود، همواره شاهد تبلیغاتی هستیم که در اینترنت، نشریات، بر روی بیلبوردها یا در میان برنامه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ما در روز، به طور میانگین ۳۶۲ آگهی تبلیغاتی می‌بینیم (البته اگر نام‌های تجاری و برندهایی را که مشاهده می‌کنیم، در نظر نگیریم) ولی فقط ۳ درصد از این آگهی‌ها، ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی در هر روز فقط ۱۲ آگهی برای ما جذاب است. پس چگونه می‌خواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی‌ای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کنید؟ برای این منظور، ابتدا باید به مفهومی قوی برسید و سپس به طراحی خلاقانه‌ای فکر کنید. توجه به طرح‌بندی و نحوه‌ی ارائه موجب می‌شود که تبلیغات شما مورد توجه قرار بگیرد، ولی توجه به مفهوم و خلاقیت کمک می‌کند تا تبلیغات شما در ذهن مخاطبان باقی بماند. در اینجا آگهی‌هایی را برای نمونه بیان می‌کنیم که با بهره بردن از خلاقیت بالا و مفهومی قوی، از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. تکنیک‌های تبلیغاتی

۱۱) واقعی باشید

در آگهی زیر که برای ماراتُن لندن طراحی شده، کفشی نشان داده شده است که شهر لندن به صورت مینیاتوری در کف آن بازآفرینی شده است و این پیام را می‌رساند که این کفش از تمام قسمت‌های شهر لندن عبور کرده است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۰- واقعی بودن تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۳) الهام را به تصویر بکشید

در این تبلیغات خلاقانه برای مدادهای فابر کاستل، این شعار بیان می‌شود که «در هر مداد، ایده‌ای وجود دارد که در انتظار کشف شدن است.» در این آگهی سر مداد به صورت لامپی در صحنه‌ی نمایش نشان داده شده و نویسنده‌ای را در لحظه‌ی مهمی نشان می‌دهد که به او الهام شده است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۳-الهام را به تصویر بکشید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۵) از طنز استفاده کنید

در آگهی تبلیغاتی بالا برای محصول StaSoft، فرد خشنی مانند سیلوستر استالونه به صورت کاریکاتوری پارچه‌ای نمایش داده شده و ترکیبِ شعار تبلیغاتیِ «حتی سخت‌ترین‌ها را هم نرم می‌کند» با پرتره‌ی پارچه‌ای، ترکیبی طنزآمیز و مهم‌تر از همه، جذاب و به یادماندنی را به وجود آورده است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۵- از طنز استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۷) نمادی شناخته شده را تغییر بدهید

در آگهی بالا از نماد شناخته‌شده‌ی سنجاق در نقشه برای کسب‌و‌کارهای مختلفی مانند گل‌فروشی استفاده شده است. این آگهی برای تبلیغ دوره‌های کارآفرینی است و در آن از شعار تبلیغاتیِ «کسب‌وکار خود را بر روی نقشه مشخص کنید»، استفاده شده است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۷-نمادی شناخته شده را تغییر بدهید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۹) به حروف جان بدهید

این آگهی طراحی شده برای برند نسکافه، فقط از تعداد زیادی از زیگزاگ تشکیل شده است که در ردیف‌ها و ستون‌هایی در یک صفحه نمایش داده شده‌اند. ولی با شعار تبلیغاتیِ «هیچ چیزی مانند نسکافه شما را از خواب بیدار نمی‌کند»، این زیگزاگ‌ها به حروف Z (صدای فرد در هنگام خواب) تبدیل می‌شوند و در نهایت Zها بیدار می‌شوند و به Nهایی برای نسکافه تبدیل می‌شوند.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۹-به حروف جان بدهید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

برگرفته از:

designschool.canva

قسمت‌های قبلی:

قسمت اول

no-repeat;center top;;

auto

۱۲) از جوانه‌های چشایی مخاطبان خود استفاده کنید

در این تبلیغات خلاقانه برای تبلیغ سس گوجه‌فرنگی، از جوانه‌های چشایی مخاطبان استفاده شده است. بر اساس این آگهی، استیک و سیب‌زمینی سرخ‌شده بدون این سس گوجه‌فرنگی، مزه‌ای مانند مقوا خواهد داشت.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۱- از جوانه های چشایی مخاطبان خود استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۴) از لحظه‌های تکرارنشدنی بهره ببرید

شرکت DDB Canada در فرصت مهمی که در آن، روز بزرگداشت قهرمانان جنگ (Remembrance Day) با یازدهمین روز از یازدهمین ماهِ یازدهمین سال مصادف شد، با این آگهی تبلیغاتی ساده ولی بسیار مؤثر، نسبت به زنان و مردان سرباز، ادای احترام کرد. آنها با استفاده از تصویر سربازان به جای اعداد، نمایشی تصویری از روز تاریخی ۱۱/۱۱/۱۱ را ایجاد کردند.
.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۴- از لحظه‌های تکرارنشدنی بهره ببرید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۶) تأمل برانگیز باشید

در این تبلیغات خلاقانه از طراحی‌های retro game برای برجسته کردن درجه‌بندی زیست‌محیطی (environmental gradation) استفاده شده است. در این آگهی از طرح‌های نمادین مهاجمان فضایی، پک-من (Pac-Man) و Arkanoid برای نشان دادنِ کاهش تعداد نهنگ‌ها، درختان، گیاهان و گونه‌های جانوری استفاده شده است. به شکل هوشمندانه‌ای در شعارِ «It’s not a game anymore» (این دیگر یک بازی نیست) از متونی به رنگ خاکستری و سیاه استفاده شده است. متن سیاه رنگِ «It’s not me» (من نیستم) تأمل‌برانگیز است و احتمالا نشان‌دهنده‌ی نبود مسئولیت‌پذیری یا توانایی برای تأثیرگذاری و تغییر این شرایط است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۶-تأمل برانگیز باشید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۸) نگویید، نشان بدهید

در تبلیغات خلاقانه بالا، عکاس با دقت و وسواس بسیار، مواد غذایی، ظروف و تجهیزات آشپزی را برای برند لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه‌ی Eva Solo به نمایش گذاشته است. در مجموعه‌ی این آگهی‌های تبلیغاتی، محصولات آشپزی و مواد اولیه در دستور پخت‌های بصری مینیمالیستی به نمایش گذاشته شده است.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۱۸- نگویید، نشان بدهید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۲۰) از استعاره‌ای بصری استفاده کنید

در این آگهی که برای سیستم دیسترونیک پلاسِ مرسدس بنز (دستگاهی برای حفظ فاصله‌ی ایمن و جلوگیری از تصادف) طراحی شده، از مجموعه‌ تصاویری استفاده شده است که در آنها انسانی تلاش می‌کند تا دو بخش بدن خود را به یکدیگر متصل کند، ولی با نگاهی دقیق‌تر به تصویر، متوجه خواهید شد که این اتصال می‌تواند مرگبار باشد.

justify

no-repeat;center top;;

auto

۲۰-از استعاره‌ای بصری استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *