رازهای برندسازی
برند شدن یک راه ضمانت و یک مسیر پیچیده برای آغاز موفقیت در هر کسب و کاری است. برای برندسازی نقشه و تدبیر ویژهای لازم است. در این مقاله به بررسی رازهای برندسازی میپردازیم.
برند باید نام و لوگوی خوبی داشته باشد.
یک کمپانی یا محصول قدرتمند به یک نام قدرتمند هم نیاز دارد نامی که قابل شناسایی باشد و تعریفی از برند شما را در ذهن مردم تداعی کند. یافتن نام مناسب کمی دشوار اسـت بسیاری از نامهای کوتاه قبلاً انتخاب شدهاند. امّا همیشه راهی برای ساختن نام برند موجود است.
برندهای موفق اغلب نامهای واقعی دارند. (آمازون و اپل و …) بعضی از آنها کلماتی را انتخاب میکند املای اشتباه دارند مثل گوگل! گاهی کلمات مرکب راهی برای انتخاب نام مناسب است مثل فیس بوک که از دو کلمه فیس و بوک تشکیل شده است. قبل از انتخاب نام، سوالهای زیر راز خود بپرسید:
- به دنبال چه دستآوردی هستید؟
- مشتریان بالقوه و بالفعل شما چه فکری درباره برند شما خواند کرد؟
- چگونه تفاوت لازم با سیار رقبا را ایجاد میکنید؟
این سوالات هم برای نام برند و هم لوگوی شما حیاتی هستند. لوگو هم اهمیت خاص خودش را دارد. لوگو باید بازتابی از کار و محصول شما باشد. لوگوی مناسب باید با نام برند همخوانی داشته باشد. لوگوی اپل را در نظر آورید.
برند باید یک اکوسیستم باشد.
برند فقط به محصول شما و خدمات مورد نظرتان محدود نمیشود. باید بخشها و دپارتمانهای مختلفی را برای برندتان در نظر بگیرید بخشی باری نیروی کاری، بخش ویژهای برای خدمات مشتریان، دپارتمانی برای سرمایه گزاری و … .
برای تشکیل این اکوسیستم باید ببینید شرکت کنندگان حاضر در مجموعه برند شما چه کسانی خواهند بود. از خودتان بپرسید که این شرکت کنندگان چه میخواهند و چه چیزی به برند شما میافزاید.
برند باید ارزش آفرین باشد.
ارزش به معنی ارزان ترین قیمتها نیست و شما باید دنبال رهبری محصول یا خدمات باشید. باز هم به اپل اشاره میکنم. اپل به دنبال بهترین محصول در محیط بازار است! آمازون یا ورجین هم به دنبال بهترین خدمات برای مشتریان هستند. شما به دنبال بهترینها میگردید؟
به ارزش برند خود فکر کردهاید؟ چه چیزی محصول و خدمات شما را از موارد موجود در بازار متمایز میکند. قدرتمندترین برندها به احساسات مردم توجه میکنند. آنها به باورسازی یقین دارند.
برند منسجم را فراموش نکنید.
پیغام اصلی برند باید همیشه یکسان باشد. گرچه بعضی از جوانب در تحمل و تغییر هستند، امّا اصول و موازین برند باید همیشه یکی باشد. باز هم اپل را بررسی میکنیم. اپل بارها لوگوی خود را تغییر داد امّا همیشه به دنبال ساخت پر کیفیتترین، زیبا ترین و بهترین محصولات کامپیوتری بود و البته همچنان هست. چرا باید به انسجام برند فکر کنید؟ پاسخ روشن است. انسجام برند آشناسازی را به دنبال دارد و این یعنی اعتماد در بلند مدت.