مقاله – چند پیشنهاد کم هزینه برای رستوران دارها ( رستورانداری به سبک پارتیزانی )
در این مقاله به بررسی چند پیشنهاد کم هزینه برای رستوران دارها در رستوران داری پارتیزانی پرداخته می شود.
کمتر اتفاق میافتد که یک کسبوکار کوچک آنقدر سرمایه در اختیار داشته باشد
که بتواند بودجه بزرگی را به فعالیتهای بازاریابی خود اختصاص دهد. در بازاری که در آن مشتری هر روز با بمباران تبلیغاتی که بودجههای
عظیمی برای ساخت آنها صرف شده روبهرو میشود، آن دسته از کمپینهای بازاریابی که خلاقیت را چاشنی
کار خود قرار داده و کاری متمایز عرضه میکنند، میتوانند با صرف هزینهای بسیار اندک،
تاثیری قابلتوجه بر ذهن مشتری بگذارند. یکی از این کسبوکارهای کوچک، رستورانهای
محلیای هستند که کار خود را معمولا با بودجهای نه چندان زیاد، آغاز میکنند.
در بازار فعلی، گرداندن یک رستوران، چالشهای بسیاری را دنبال دارد. رقابت شدید و وضعیت اشباع شده بازار، کار را برای بقای رستورانهای
نوپا سختتر کرده و بسیاری از این کسبوکارها، پس از گذشت مدت زمانی نه چندان
طولانی از افتتاحشان، تعطیل میشوند. اغلب دارندگان رستورانها و
کافیشاپها از صرف هزینههای بالای بازاریابی شکایت میکنند. صرفنظر کردن از تکنیکهای بازاریابی مناسب به
بهانه نداشتن بودجه کافی، اشتباهی است که میتواند مشتریان معدود و
درآمد ناکافی را برای گردانندگان این کسبوکار به دنبال داشته باشد. استفاده از تکنیک بازاریابی پارتیزانی
در چنین شرایطی میتواند در رفع مشکل تاثیرگذار باشد.
یک بازاریابی کمهزینه
بازاریابی پارتیزانی با غلبه بر الگوهای غالب بر تکنیکهای سنتی بازاریابی و بهرهگیری
از عنصر نوآوری و ابتکار عمل، به دنبال آن است که با صرف کمترین هزینه، بهترین نتیجه را حاصل کند. پیش از تمرکز بر اصول بازاریابی پارتیزانی که میتواند رستوران شما را نجات دهد،
باید توجه داشته باشید آنچه بیش از بقیه عوامل برای مشتریان یک رستوران اهمیتدارد،
هویت و کاراکتری است که از رستوران شما در ذهن آنها نقش میبندد.
مشتریان بالقوه شما، بارها و بارها در معرض بسیاری از استراتژیهای بازاریابی و
تبلیغات قرار گرفته و به آنها عادت کردهاند. شما هرگز نمیتوانید بدون ایجاد تمایز، ذهن مشتری
خود را مدیریت کنید. دو اصل طلایی در پیادهسازی تکنیک بازاریابی پارتیزانی در رستورانها، به شرح زیر است:
کم هزینه برای رستوران دارها
۱- بدون برنامهریزی دست به کار نشوید
اگر میخواهید کمپین بازاریابی پارتیزانی شما نتیجه مطلوب بدهد، باید از همان ابتدا با یک برنامه مشخص کار خود را آغاز کنید. بازهای بین ۶ تا ۱۲ ماه آتی باید در برنامه موردنظر، پیشبینی شده باشد. شما برنامهای لازم دارید که اقدامات بازاریابی، بهصورت دقیق و با ذکر زمان در آن مشخص شده و بتواند به خوبی گویای نتایج احتمالی موردنظر شما باشد.
کم هزینه برای رستوران دارها
۲- از اجرای برنامه بازاریابی پارتیزانیتان قطع امید نکنید
استفاده از تکنیک بازاریابی پارتیزانی متفاوت از سایر تکنیکهای بازاریابی بوده و
هر تلاشی که به درستی در جهت آن صرف شود، سرانجام قطعا نتیجه مثبتی را حاصل خواهد کرد. تنها مسئله، مسئله زمان است؛ صبور باشید. بررسیها نشان داده است
کم هزینه برای رستوران دارها
استفاده درست از تکنیک بازاریابی پارتیزانی در یک رستوران، میتواند درآمد آن را بین ۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش دهد. در بازاریابی پارتیزانی لازم است شما از تاکتیکهای
غیرمعمولی برای بازاریابی کسبوکار خود استفاده کنید. در ادامه برخی از این تاکتیکها معرفی شده است:
کاری کنید که مشتریانتان را به صحبت کردن در رابطه با رستوران شما ترغیب کند.
مشتریان دائمی خود را مورد بررسی قرار دهید. چه چیزی در رستوران
شما وجود دارد که باعث میشود این افراد، آن را به دیگر رستورانها ترجیح دهند؟
نوشیدنی، پیش غذا، غذای اصلی، فضای رستوران، برخورد پرسنل، استفاده از موزیک زنده یا…؟ این تمام آن چیزی است که شما برای خلق پیشنهادات جدید، سیاستهای تشویقی
و برنامههای بازاریابیتان نیاز به تمرکز بر آن دارید. یکی از غذاهای اصلی یا نوشیدنیهای
محبوب رستورانتان را بین مشتریان شناسایی کرده و تمرکز برنامههای بازاریابی پارتیزانی خود را روی آن قرار دهید.
راههای بسیاری وجود دارد که بهوسیله آنها میتوانید هم مشتریان فعلی
خود را بهوسیله آن غافلگیر کرده و هم افرادی را که راجع به کسبوکار شما هیچ
چیزی نمیدانند تحت تاثیر قرار دهید. دو عنصر مفرح بودن و غافلگیرکننده بودن،
لازمه ایجاد یک کمپین بازاریابی پارتیزانی است. اگر بتوانید راه درستی را برای دیده شدن انتخاب کنید،
بسیاری از مخاطبانتان درباره رستوران شما برای دیگران تعریف خواهند کرد.
استفاده از تیشرتهایی با آرم رستوران شما
تیشرتهایی که لوگوی رستوران شما بهصورت برجسته روی آن حک شده باشد،
یکی از قدیمیترین و موفقترین تکنیکهای بازاریابی پارتیزانی است. شما با استفاده از یک شعار تبلیغاتی کوتاه یا یک
تصویر گویا در رابطه با رستوران خود و هدیه دادن آن به مشتریان فعلی یا مشتریان
بالقوه شناسایی شده، میتوانید تاثیری بسیار به یاد ماندنیتر از بسیاری از تبلیغات پرهزینه بر جای بگذارید.
از خودروی خود بهعنوان یک ابزار متحرک برای بازاریابی رستورانتان استفاده کنید
همان ایدهای که برای طراحی روی یک تیشرت پیشنهاد شد، میتواند با استفاده از یک خودرو هم مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از یک تصویر خلاقانه، لوگوی رستوران یا تصویری از یکی از غذاهای منحصر به فرد رستوران شما در پشت خودروی شخصیتان میتواند یکی از کم هزینهترین راهها برای بازاریابی پارتیزانی رستوران شما باشد.
از یک ایده خلاقانه و منحصر به فرد در بستهبندی غذاهای خود استفاده کنید
بازاریابی پارتیزانی میتواند در بستهبندی غذاهای رستوران شما هم نمود داشته باشد. همیشه به دنبال ایدهای متمایز نسبت به آنچه در ذهن مشتریانتان میگذرد، آنچه در ذهن رقبایتان میگذرد و آنچه قبلا در ذهن خود شما میگذشته، باشید. بستهبندی غذاها و نوشیدنیها باید بهگونهای باشد که علاوه بر سهولت در حملونقل و تحویل آنها به مشتری، جالب توجه و غافلگیرکننده باشد.
کم هزینه برای رستوران دارها
از نقش شبکههای اجتماعی در شناساندن نام رستوران خود به افراد، غافل نشوید
یکی از راههای کمهزینه برای معرفی رستوران شما، استفاده از شبکههای اجتماعی است. شما میتوانید با استفاده از این شبکهها علاوه بر شناساندن کسبوکار خود، واکنشهای مخاطبانتان را نیز مورد بررسی قرار داده و از این طریق نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
هرجایی را که به ذهن تان میرسد برای معرفی محصول خود موردنظر قرار دهید
استفاده از استیکرها، بروشورها، آگهیهای کاغذی و… همه و همه میتواند ابزاری برای رساندن پیام شما به مخاطبانتان باشد. آنچه از اهمیت بالاتری نسبت به این ابزارها برخوردار است، پیامی است که شما از طریق آنها انتقال میدهید. اگر ایده شما به اندازه کافی قابلتوجه و غافلگیرکننده باشد، استفاده از کم هزینهترین ابزارها هم میتواند همچنان در رساندن پیام شما کارایی داشته باشد.
برای تشکیل یک کمپین بازاریابی چریکی، لزومی ندارد حتما از مشاوران متخصص در حوزه بازاریابی استفاده شود. اگر تازه به فکر افتتاح رستوران خود افتادهاید اما نگران هزینههای تبلیغات و بازاریابی آن هستید، میتوانید با دنبال کردن ایدههای خلاقانه و خارج از چارچوب خود، تاثیر قابلتوجهی بر ذهن مشتری بر جای بگذارید. استفاده از تکنیک بازاریابی پاتیزانی، بهویژه در مراحل اولیه شکلگیری کسبوکار، میتواند بدون تحمیل هزینههای قابلتوجه، به شناساندن کسبوکار شما کمک کند.