میتوان گفت که دیگر کمتر کسی وجود دارد که با کوچینگ و انواع آن آشنا نشده باشد! دو نوع از انواع کوچینگ که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم، کوچینگ کسبوکار و کوچینگ زندگی هستند که هرکدام بهنوعی به پیشرفت و ارتقای سطح زندگی کمک میکنند.
بااینحال، کوچینگ کسبوکار همانطور که از نامش پیدا است، بیشتر برای پیشرفت شغلی تاثیر دارد و کوچینگ زندگی هم به توسعه فردی افراد میپردازد. اگر شما نیز قصد دارید تغییرات جدی و مثبتی را در زندگی خود اعمال کنید، لطفا در ادامه مطالب همراه ما باشید.
مراحل کوچینگ کسبوکار یا بیزینس کوچینگ
اگر شما مدیر و رهبر یک کسبوکار باشید، امکان ندارد که گاهی مواقع احساس کنید به راهنمایی دارید. بهعنوان تصمیمگیرنده نهایی، وظیفه شما است که بهدرستی تصمیم بگیرید و این بار را بر دوش خود تحمل کنید. علاوهبراین، شما باید از تیم خود هم حمایت کنید درحالیکه خودتان هم به حمایت نیاز دارید! در چنین مواقعی است که مربیان کوچ وارد عمل میشوند.
کوچهای کسبوکار مربیان خبرهای هستند که میدانند چگونه کسبوکارهای موفق را رشد دهند. آنها تجربههای خود را به اشتراک میگذارند تا به صاحبان مشاغل کمک کنند تا به اهداف خود برسند.
استخدام یک مربی کسبوکار مانند داشتن یک شریک بسیار با تجربه در بیزینس خود است. این مربیان توصیههای شخصی ارائه میدهند که میتواند به شما کمک کند تا در مسیر ناهموار اداره یک تجارت حرکت کنید. این ممکن است شامل مواردی مانند تعریف اهداف، ایجاد استراتژیهایی برای رشد، یا طراحی برنامهای برای احیای یک برند در حال سقوط باشد. در ادامه با مراحل کوچینگ کسبوکار بیشتر آشنا خواهیم شد.
تحلیل وضعیت کسبوکار
اولین قدم برای شروع جلسات کوچینگ، تحلیل وضعیت کسبوکار مربوطه است. مربی کسبوکار همهچیز را در مورد شرکت بررسی میکند؛ از ارزشها و اهداف مالی آنها گرفته تا نوع بازار و مشتریان و چالشهایی که آن شرکت در آینده با آنها روبهرو خواهد شد.
هنگامی که مربی کوچ همه چیز را در مورد سیستم شرکت فرا گرفت، به بررسی چشمانداز و اهداف بلندمدت میپردازد. همانطور که هر کسبوکاری منحصربهفرد است، دیدگاه مدیر آن نیز منحصربهفرد است و یک مربی باید بداند که مشتری میخواهد کسبوکار خود را فقط برای ادامه زندگی خود برپا کند یا قصد افتتاح یک شرکت چند میلیون دلاری را دارد. بدینترتیب اولین مرحله فقط و فقط به تحلیل وضعیت کسبوکار اختصاص دارد.
تعیین اهداف استراتژیک
در مرحله بعد مربی بیزینس کوچ شروع به همکاری با مدیر کسبوکار میکند تا اهداف سودمند و قابل دستیابی برای تیم خود تعیین کنند. مربی کسبوکار به مشتری خود کمک میکند تا وضعیت کنونی خود و وضعیتی که میخواهند به آن برسند را تحلیل کنند. با کمک مربی، کارآفرین یا رهبر شرکت میتواند یک طرح کسبوکار قوی و استراتژیک ایجاد کند که باعث رشد شرکت میشود. گاهی اوقات داشتن دیدگاه خارجی تنها چیزی است که یک رهبر برای باز کردن پتانسیلهای شخصی و شغلی جدید به آن نیاز دارد.
برنامهریزی عملیاتی
بعد از تعیین اهداف استراتژیک، نوبت به برنامهریزی عملیاتی میرسد. مربی کوچ برای کمک به رسیدن به اهداف شرکت، یک برنامه ساختاریافته تهیه میکند. بااینحال، اگر مربی برنامهای برای چگونگی رسیدن به اهداف و استراتژیهای موردنیاز کسبوکار ارائه نمیدهد، نشان از این دارد که سیستم شرکت یا نوع تجارت آنها مشکل دارد و اول باید آن مشکل برطرف گردد.
پایش و کنترل مستمر
بعد از تعیین اهداف و برنامهریزی برای رسیدن به آن، مرحله بعد یعنی پایش و کنترل مستمر آغاز میگردد. در این مرحله مربی کوچ تمام تیمهای عملیاتی و نوع عملکرد آنها را کنترل میکند و در صورت بروز مشکل به سرعت به حل آن میپردازد. این پایش و کنترل باعث میشود مشکلات قبل از اینکه باعث ضرر و آسیب جدی شوند؛ برطرف گردند.
ایجاد مشارکت و تعهد
یکی از مهمترین مزایای بیزینس کوچینگ، توانمندسازی و ایجاد مشارکت و تعهد در افراد است. وجود یک مربی کسبوکار در تیم عملیاتی باعث میشود آنها از خود مسئولیتپذیری بیشتری نشان دهند و به کار خود پایبندتر باشند. هنگامی که مربی مشارکت خود را در تعیین اهداف و برنامهریزی نشان میدهد و مراحل پروژه را تحت بررسی قرار میدهد، اعضای دیگر تیم نیز بیشتر به برنامهریزی متعهد میشوند و در نتیجه کار بهخوبی و بهدرستی انجام خواهد گردید.
مراحل کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ
کوچینگ زندگی همان تحولی است که همه ما به آن نیاز داریم تا تعادل را به زندگی خود بازگردانیم. یک مربی لایف کوچینگ، از تجربه و دانش خود و مجموعهای از ابزارها و تکنیکها برای تعیین دقیق اهداف مشتری خود استفاده میکنند و با ارائه جهت، پشتیبانی و چالش، او را برای دستیابی به آن اهداف توانمند میسازند. کوچهای زندگی بر این اساس کار میکنند که مشتری در درون خود پاسخهای لازم را برای بهبود زندگی خود دارد.
یک مربی زندگی حرفهای کسی است که افرادی را که به دنبال بهبود زندگی در زمینههایی مانند شغل، روابط، امور مالی، سلامت و رشد شخصی هستند، راهنمایی میکند. این مربیان بینشهای ارزشمند، انگیزه و پشتیبانی ضروری را برای کمک به مشتریان در دستیابی به اهداف خود ارائه میدهند. مربیان زندگی بر مسئولیتپذیری و باز کردن پتانسیل تأکید میکنند و افراد را قادر میسازند تا بر چالشها غلبه کنند و انتخابهای آگاهانه ای را برای دنبال کردن زندگی ای که واقعاً میخواهند انجام دهند.
مربیان زندگی از آموزش تخصصی، تجربیات منحصربهفرد زندگی، و آموزش هدفمند استفاده میکنند تا به افراد کمک کنند تا اهداف کلیدی توسعه شخصی را شناسایی کرده و برای رسیدن به آنها تلاش کنند. این مربیان خدمات را هم بهصورت فردی و هم به شکل گروهی از طریق تمرینهای خصوصی، جلسات فردی، بازدید از سایت و پلتفرمهای کنفرانس از راه دور ارائه میدهند. با شرکت در جلسات کوچینگ زندگی شما میتوانید:
- اعتماد به نفس و خودآگاهی خود را تقویت کنید.
- تواناییهای تصمیمگیری سالمتر و قابل اطمینانتری داشته باشید.
- اهداف خود را شناسایی کنید و به آنها برسید.
- راههای جدیدی برای انجام اقدامات قوی و مصمم به سمت اهداف کلیدی خود پیدا کنید.
- پتانسیل خود را به حداکثر برسانید.
در ادامه با مراحل لایف کوچینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.
بررسی وضعیت فعلی زندگی
مانند هر کوچ دیگری، مربی کوچینگ زندگی نیز اول به بررسی و تحلیل وضعیت فعلی زندگی فرد میپردازد. برای شروع جلسات کوچینگ، لازم است که مربی فرد را بهخوبی بشناسد و با دغدغهها و چالشهای اصلی زندگی او آشنایی پیدا کند. سپس، مربی به شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف، پتانسیلها و تواناییهای فرد میپردازد و به او کمک میکند تا به خودشناسی برسد. بعد از این بررسی اولیه مراحل بعدی نیز آغاز میگردند.
تعیین اهداف و آرمانها
بعد از شناخت وضعیت فعلی زندگی فرد، نوبت به تعیین اهداف و آرمانهای او میرسد. هدفگذاری یکی از مراحل مهم لایف کوچینگ محسوب میشود؛ چراکه تمام آینده فرد به این مورد بستگی دارد. تعیین اهداف به افراد کمک میکند تا خواسته قلبی خود را بشناسند و هدفی را دنبال کنند که قابلدستیابی، مرتبط با وضعیت فرد و موردعلاقه او باشد. همچنین، تعیین اهداف به خودشناسی نیز کمک خواهد کرد.
طراحی برنامه اجرایی
بعد از اینکه یک هدف واضح و قابلدسترسی برای فرد تعیین شد، مرحله بعد یعنی طراحی برنامه اجرایی فرا میرسد. در این مرحله مربی لایف کوچینگ به مشتری خود کمک میکند تا برنامهای کاربردی ایجاد کند که او را در جهت رسیدن به اهداف خود کمک میکند. در این برنامه تمام مراحل گامبهگام رسیدن به اهداف تعیین میشوند و از شروع و اولین قدم گرفته تا زمان تکمیلشدن، در این برنامه گنجانده خواهد شد.
پایش و ارزیابی مداوم
بعد از برنامهریزی برای رسیدن به اهداف، مرحله پایش و ارزیابی مداوم آغاز میشود. این مرحله در استراتژی کوچینگ باعث میشود مشتری در هر مرحله برای رسیدن به اهداف خود مسئولیتپذیرتر شود. مربی کوچ با ارزیابی مداوم و کنترل گامهای فرد، تعهد خود را به فرد نشان میدهد. این مشارکت دوجانبه باعث میشود مشتری و مربی به همدیگر اعتماد کنند و گام به گام در مسیر رسیدن به اهداف حرکت کنند.
انگیزش و خودکفایی
هدف کلی یک مربی زندگی این است که فرد با تعیین اهداف و انگیزه کافی داشتن، توانایی بهبود زندگی خود را داشته باشد. ایجاد تغییر در زندگی کار آسانی نیست و بههمیندلیل مربی کوچ در تمام مراحل باید مراجعهکننده خود را تشویق کند و به او انگیزه بدهد. هنگامی که فرد احساس کند دیگر به کمک کسی برای رسیدن به آرامش نیاز ندارد، کار مربی کوچ به اتمام میرسد.