MBA چیست؟
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یک مدرک معتبر بین المللی است که برای توسعه مهارت های مورد نیاز برای مشاغل در تجارت و مدیریت طراحی شده است. ارزش MBA ، با این حال ، فقط به دنیای تجارت محدود نمی شود. MBA همچنین می تواند برای کسانی که حرفه مدیریتی را در بخش دولتی ، دولتی ، صنعت خصوصی و سایر زمینه ها دنبال می کنند مفید باشد.
اکثر برنامه های MBA شامل یک برنامه درسی “اصلی” از موضوعات ، مانند حسابداری ، اقتصاد ، بازاریابی و عملیات و همچنین دوره های انتخابی است که به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا علایق شخصی یا حرفه ای خود را دنبال کنند. برخی از مدارس نیاز دارند که داوطلبان MBA کارآموزی را در یک شرکت یا سازمان به پایان برسانند ، که می تواند منجر به فرصت های شغلی مشخصی پس از برنامه شود.
مدارس تجاری با کیفیت عموماً مستلزم آن است که داوطلبان حداقل چند سال سابقه کار حرفه ای قبل از شروع برنامه MBA داشته باشند. همچنین از متقاضیان خواسته می شود تا نمرات آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی (GMAT) یا امتحانات ثبت نام تحصیلات تکمیلی (GRE) ، رونوشت های دانشگاهی ، نامه های مرجع و مقاله یا بیانیه ای از اهداف را که نشان می دهد چرا می خواهند MBA را دنبال کنند ، ارائه دهند. انگلیسی زبانان غیر بومی معمولاً باید مهارت های انگلیسی کافی را با نمرات TOEFL یا IELTS یا از طریق تجربه دانشگاهی قبلی اثبات کنند.
MBA در حال حاضر محبوب ترین برنامه درجه حرفه ای در جهان است. امروزه بیش از ۲۵۰۰ برنامه MBA در سراسر جهان ارائه می شود. اکثر آنها به زبان انگلیسی ارائه می شوند. برنامه های MBA که برای اولین بار در دانشگاههای ایالات متحده در اوایل قرن بیستم معرفی شد ، به منظور مطابقت با خواسته های زمان تکامل یافته است.
در حالی که برنامه های سنتی دو ساله MBA هنوز رایج است ، به ویژه در ایالات متحده ، برنامه های یک ساله به طور فزاینده ای محبوب شده است. برنامه های پاره وقت و آموزش الکترونیکی نیز به طور گسترده در دسترس افرادی است که نمی خواهند یا نمی توانند یک یا دو سال برای انجام یک برنامه تمام وقت مرخصی بگیرند. برنامه های MBA اجرایی (EMBA) برنامه های نیمه وقت هستند که برای متخصصان با سالها تجربه مدیریتی بیشتر از نامزدهای MBA سنتی طراحی شده است.