خدمات الکترونیکی مالیاتی در ایران
آیا میدونی خدمات الکترونیکی مالیاتی در ایران چیست ؟ مودیان مالیاتی بهعنوان شهروندانی که به صورت داوطلبانه نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام میکنند، سرمایههای نظام مالیاتی هستند و احترام به آنان از مهمترین وظایف هر دولت است. ازاین رو نحوه وصول مالیات باید به نحوی باشد که مالیاتدهندگان با صرف کمترین زمان و هزینه و به سهولت بتوانند مالیات خود را اظهار و پرداخت کنند و سایر امور مالیاتی خود را نیز به صورت الکترونیکی انجام دهند.
خدمات الکترونیکی نظام مالیاتی نوین
یکی از مهم ترین تحولاتی که نظام مالیاتی نوین مسبب آن بوده، الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات مالیاتی است. هم اکنون بسیاری از خدمات مالیاتی از طریق سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس (www.tax.gov.ir) ارایه می شود و مودیان مالیاتی بسیاری از تکالیف قانونی خود از جمله ثبت نام، ارایه اظهارنامه، پرداخت مالیات، ارسال صورت معاملات، ارسال اعتراضات و شکایات، دریافت گواهی های مالیاتی و … را از طریق این سامانه ها انجام می دهند.
سازمان امور مالیاتی کشور در جدیدترین اقدام خود به منظور تکریم مودیان محترم مالیاتی و کاهش ترددهای غیرضروری، از طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی رونمایی کرده است. اوراق مالیاتی برگه هایی هستند که سازمان امور مالیاتی برابر شرایط قانونی و در جهت اجرای قوانین مالیاتی کشور صادر و به مودی مالیاتی (مالیات دهنده) ابلاغ می نماید. این اوراق می توانند شامل میزان مالیات یا همان برگتشخیص مالیاتی، اعلام قطعیت مالیات، دوره و نوع مالیات مودی، تکالیف قانونی مودی، اجرائیه، حقوق و تعهدات مالیات دهنده باشند .(مانند برگ تشخیص مالیات یا رای هیات های حل اختلاف مالیاتی). به تسلیم برگه ها و اوراق مالیاتی به مالیات دهندگان، ابلاغ اوراق مالیاتی گفته می شود.
خدمات ابلاغ الکترونیکی مالیاتی
تا پیش از راه اندازی طرح ابلاغ الکترونیکی، ابلاغ اوراق مالیاتی به سه صورت انجام می پذیرفت:
۱- ابلاغ به وسیله مامور ابلاغ
۲- ابلاغ به وسیله مامور پست
۳- آگهی در روزنامه کثیرالانتشار.
اما با استفاده از این سامانه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند بدون مراجعه ادارات امور مالیاتی اوراق خود را مشاهده کنند.
استفاده از این خدمات منوط به ارائه درخواست از سوی مودیان است. بنابراین مودیان محترم برای استفاده از این خدمات می بایست به سامانه عملیات الکترونیکی به آدرس مذکور مراجعه نمایند. پس از ورود به این سامانه با کلیک بر روی لینک درخواست ابلاغ الکترونیک فرم درخواست را مطالعه و تایید نمایند. با فعال شدن ابلاغ الکترونیک تمام اوراق قطعی و تشخیص مربوط به پرونده مودی به صورت خودکار بر روی حساب کاربری مودیان بارگزاری خواهد شد و هم زمان پیامک اطلاع رسانی برای آنان ارسال می شود تا برای مشاهده به حساب کاربری خود مراجعه نمایند. چنانچه مودیان ظرف دو هفته از تاریخ بارگزاری اوراق مذکور را مشاهده کنند تاریخ مشاهده به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی ثبت و این تاریخ به عنوان ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر خواهد بود و ابلاغ انجام شده تمامی پیامدهای ابلاغ واقعی را در برخواهد داشت.