ویژگی مشتریان بد را بشناسید
همیشه هم حق با مشتری نیست ولی شما حق دارید این مشتریان بد را بشناسید تا بدانید بهتر است با آنها ادامه دهید یا توقف کنید. ۵ ویژگی مشتریان بد عبارتند است از:
- سر وقت پرداخت خود را انجام نمیدهند.
- آنها یا قصد پرداخت ندارند یا اصلا پرداخت نمیکنند.
- صداقتی ندارند.
- درخواستهای غیر منطقی دارند.
- گوش نمیدهند.
سر وقت پرداخت خود را انجام نمیدهند.
شما در شغل و حرفه خود انتظار دارید پول به دست بیاورید و مشتریان که به تک پرداخت به موقع نیستند یعنی به فکر درآمد شما هم نمیباشند. عدم پرداخت گردش مالی را تحمل میکند. بهتر است بدانید که سود به تنهایی کافی نیست. سود و گردش مالی با هم مفید واقع میشوند. فراموش نکنید که جمع آوری پرداختها هم زمانبر هستند و هم هزینه قابل توجهی دارد و این یعنی کاهش سود و یا افت بهره!!
مشتریان بد یا قصد پرداخت ندارند یا اصلا پرداخت نمیکنند.
بعضی از اوقات بعضی از مشتریان مایلد تا شما تا حد مرگ کلافه سازند تا شاید تسلیم آنها شوید. این مشتریان از ابتدا شما را تحت فشار میگذارند و در پروسه قیمت گذاری و سوال از قیمت، از همان ابتدا شما را در حالت تدافعی قرار میدهند. اگر شما در مورد قیمت پاسخ قانع کنندهای دادید و مشتری همچنان بیتوجه باقی ماند، بهتر است بدانید با یک مشتری بد طرف هستید.
مشتریان بد صداقتی ندارند.
باز هم میگوییم همیشه حق با مشتری نیست. بعضی از مشتریان قصد فریب شما را دارند و این پرچم قرمز را نشان میدهد. این سری از مشتریان دروغهایی میگویند که تعدادی از آنها را معرفی میکنیم:
به شما به دروغ میگویند یکی از اعضای تیمتان به آنها تعهدات دیگری داده است.
برای شما به دروغ داستانسازی میکنند.
از شرایط پرداخت خود به دروغ صحبت میکنند.
تجارب قبلی منفی را بزرگ جلوه میدهند.
درخواستهای غیر منطقی دارند.
اغلب مشتریان فقط نیازهای خودشان را در نظر میگیرند. اگر این خواستهها مطابق سیستم خدمترسانی شما باشد، هیچ مشکلی ندارد، امّا اگر خواستههایی بیش از خدمات شما، درخواستهایش را مطرح کند، یک مشتری بد است.
مشتریان بد گوش نمیدهند.
مشتریانی که به پیشنهادهای شما گوش نمیدهند، مشتریان خوبی نیستند. آنها هم زمان خودشان را هدر میدهند و هم پول شما را!
نهایتاً باید بدانید که مشتریان بد، همیشه مشتریان ناراضی هستند و گاهی بهتر است حضور آنها را در کنار بیزینس خود منتفی کنید تا هم انرژی خودتان را از بین نبرید و هم اینکه از تبلیغات منفی آنها جلوگیری کنید.
چطور مشتریان خوب را جذب کنیم؟
بهتر است یک پلان ویژه برای بهترین مشتریان در نظر بگیرید و تعریف مشتری خوب را به آنها نشان دهید.
همه ادعاهای خود را اثبات کنید. ادعاهای که درمحیط کار، فضای مجازی در رسانههای دیگری که دارید، باید به دقت مورد بررسی واقع شوند.
ارزش محصول خود را از همان آغاز نشان دهید تا تصمیم نهای را مشتری متناسب با شرایط محصول شما بگیرد.
قراردادهای کاری شما باید کاملاً شفاف باشد تا جای هیچ سوتفاهمی باقی نماند.
سیستم قیمت گذاری خود را معقولانه انتخاب کنید خدمات با کیفیت متمایز قاعدتاً قیمت متمایزی خواهند داشت.