بازاریابی درون گرا چیست ؟
امروزه بازاریابی دورنگرا موثرترین و پرگرایشترین راه در بازاریابی است. قرار دادن مهارتها و استراتژیهای دیجیتال در بازاریابی موجب جذب به مراتب بیشتر بیننده و پیشی گرفتن از بازاریابی برونگرا خواهد شد.
بازاریابی درونگرا چگونه کار میکند؟
اینگونه بازاریابی اعتقاد به ایجاد تقاضا دارد. دستور کار اصلی آن این است که برجسته کردن ویژگیهای محصول خریدار را به سمت آن جذب کنند.
برخلاف بازاریابی برونگرا که هدفشان دستیابی به مشتری است، در بازاریابی درونگرا هدف بر جذب مشتری تاکید دارد.
به اعتقاد بازاریابان احتمال اینکه مشتریان جذب استراتژیهای مفید بازاریابی شوند بیشتر از این است که خودشان انتخاب کنند مشتری شما بشوند.
امّا این سوال مطرح میشود که چگونه مشتریانی انتخاب شوند که بتوانند ویژگیهای محصولات را به خوبی نمایش دهند. جواب این سوال در عصر دیجیتال بسیار ساده و مشهود است. جواب سوال تمام شبکههای اجتماعی، درگاههای ارایه دهنده ایمیل و موتورهای جستجو هستند.
شروع میکنیم با یک کمپین دیجیتال، یک استراتژی جامع آماده میکنیم، تمام ابزارها و تکنیکهای مورد نیاز برای اتقویت مهارتهای بازاریابی را فرا میگیریم. یک تور نامریی در تمام پلتفرمهای اجتماعی که مملو از مخاطبان هدف است و باید از آن بیرون کشیده شوند، پهن میکنیم.
چرخه بازاریابی هدفمند
چهار مرحله در این چرخه و افعال مرتبط با هر مرحله از چرخه وجود دارد.
- جذب بیننده
- تبدیل کردن
- نزدیک شدن
- ایجاد رضایت و شاد کردن
۱. جذب بیننده
در بازاریابی درونگرا هدف ما این نیست که هر فردی بگوییم بفرمایید و وارد سایت ما شوید. هدف از قبل مشخص است. مشتری بالقوه. کسی که محصول ما را دوست دارد و یا محصول ما می تواند نیاز و مشکل او را برطرف کند. اولین قدم در راه جذب مشتری از طریق بازاریابی دورونگرا در هر شبکه اجتماعی، جذب آنها بوسیله محصولات و خدمات است. برای این کار میتوان با ساخت یک پست جذاب با تصویری تاثیرگذار یا یک فیلم گیرا ببینده را برای لحظهای بر روی پست شما میخکوب کند شروع کرد. ارسال این محتوا در زمان و مکان مناسب به جذب حداکثر مخاطب میانجامد.
۲. تبدیل کردن به مشتری (قیف فروش)
هنگامی که شما ببندگان را به درستی برمیگزینید، قدم بعدی تبدیل آنها به مشتری است. این کار میتواند با گرفتن اطلاعات تماس آنها در وبسایت صورت بپذیرد، این کار به هر دو طرف به عنوان بینندگان در شناخت هرچه بیشتر محصولی که دنبال آن هستند کمک میکند. به عبارت دیگر بازاریابان مشتریان خود را به دست میآورند. اکنون آنها قادر به تاکید هرچه بیشتر بر leads هستند و این آغاز یک بازاریابی مخاطب محور است.
۳. نزدیک شدن به مشتریان
در این مرحله leads the به عنوان مشتریان با ارزش نزدیک به هم هستند. در این قسمت از بازاریابی ابزارهای مختلف نظیر بازاریابی خودکار، بازاریابی از طریق ایمیل، تغذیه مشتری(نشان دادن محصول مورد نیاز مشتری که هنوز تصمیمی برای خرید آن ندارد)، نظارت بر شبکههای اجتماعی، بازخورد و کمک مورد استفاده قرار میگیرند.
۴. ایجاد رضایت و شاد کردن
هنگامی که تمام مراحل فوق بخوبی انجام شد و نتایج دلخواه بدست آمد، در آن صورت میشود گفت که مشتری از داشتن خدمات شما راضی و خوشحال است، شما میتوانید از آنها در مورد محصول جدیدتان نظرخواهی کنید و اگر نیاز به تجدید نظر دارند آن را اعمال کنید. با این کار این ذهنیت ایجاد میشود که حتی اگر پولی پرداخت کردهاند یا در حال خرید هستند شما برای آنها اهمیت قایلید. همچنین باعث فراگیر شدن نام شما در عموم خواهد شد که بسیار مفید و قدرتمند برای شماست.
شما فرصت فوق العاده ای دارید تا ایده های بکر خود را در این نوع از ویدیو به مرحله اجرا برسانید. خیال پردازی کنید و سیر زمان تاکنون و افق های آینده پیش روی کسب و کارتان را صادقانه برای مخاطبین ویدیو به تصویر بکشید و بهترین ویدیویی را که می توانید، بسازید. مخاطبینتان آن را تحسین خواهند کرد و شما از نتیجه آن سود خواهید برد.
در مرحله اجرا ، ابتدا متن ویدیوی داستان کسب و کار خود را نگارش کنید. می توانید از سوالاتی که در زیر آمده استفاده کنید تا به ایده های جدیدی برسید و سپس یک خلاصه ۵۰۰ کلمه ای از آنچه که می خواهید ویدیویتان دربرداشته باشد، بنویسید. این ۵۰۰ کلمه شرح فراز و نشیب کسب وکار شما به صورت داستانی برای مخاطبین ویدیو خواهد بود.
چرا کسب و کار خود را آغاز کردید؟ دلیل اصلی که در صنعت خود تبدیل به کارآفرین شدید را شرح دهید.
چطور کسب و کار خود را ارتقاء داده اید؟ چه موانعی بر سر کارتان وجود داشت و چطور بر آنها غالب شدید؟
چه زمانی کسب و کار خود را آغاز کردید ؟
آیا وقایع قابل توجهی وجود داشتند که بر کسب و کار شما تاثیر بگذارند؟
آیا مربی یا افرادی که نقش قابل توجهی در حرفه شما داشته باشند در اختیار داشتید که شما را راهنمایی کرده باشند و تاثیری بر روی آنچه که امروز هستید داشته باشند؟
دورنما و ایده ال آینده کسب و کارتان چیست؟