تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۷
ساعت برگزاری:
۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰
ثبت نام اینترنتی
صندلی باقی مانده : 0

استراتژی‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری در شرایط جدید اقتصاد ایران

وقتی شما در انگلستان به سیاهه شرکت‌ها و عمر فعالیتشان می‌نگرید با قدمت‌های ۳۰۰ ساله روبرو می‌شوید، عمر زیاد بنگاه‌ها در اروپا، ژاپن چیز تعجب برانگیزی برای آنها در کشورشان نیست اما برای ما در ایران بسیار جای تعجب دارد. چرا ما در ایران بنگاه‌های ماندگار کمی داریم، کشوری که تاریخ بس طولانی و بزرگ دارد.
چرا در ایران بنگاه‌های ماندگار کمی داریم؟ آیا این امر طبیعی است و یا دلایل دیگری دارد؟
اگر شما تاریخ ایران را بنگرید، فراز و فرودهای بسیاری در آن می‌بینید و اگر خاطرات فعالان کسب و کار را حداقل در ۲۰۰ سال گذشته بخوانید به روشنی خواهید دید که عوامل متعدد بین‌المللی و داخلی در ایجاد فضای کوتاه مدت فعالیت اقتصادی ایران تاثیر گذار بوده است. بر همین اساس می توان به موارد متعددی اشاره کرد:
اولین عامل در عدم ماندگاری شرکت‌های ایرانی، نبود انسجام فکری جامعه توسعه در ایران است، این انسجام در مقاطعی از بالا ایجاد شده است اما عمق نیافته است، به عنوان مثال با اینکه بیشتر مردم در مورد بهتر شدن فضای اقتصادی صحبت می‌کنند اما تعداد افرادی که به جد به دنبال بهبود و ارتقای کسب و کار و توسعه هستند بسیار نیست، این ذهنیت را می‌تواند در صنعت توریسم و مقایسه کیفیت سرویس‌دهی رستوران‌های ایرانی و ترکیه‌ای مقایسه کرد، فرهنگ ارتقای کیفیت، فرهنگ برندسازی منسجم و اشاعه و رشد برند در ایران بسیار کمتر به چشم می‌خورد تا کشور همسایه ترکیه. ذهنیت توسعه، ذهنیت رشد کسب و کارها کوچک، متوسط و بزرگ همه و همه ابتدا از یک ذهنیت توسعه‌ای بر می‌خیزد.
معتقدید ذهنیت جامعه ایران موجب عدم ماندگاری شرکت‌های ایرانی شده است؟
بلاشک یکی از دلایل خود ذهنیت جامعه ایرانی است، این ذهنیت به مرور شکل گرفته است، اما عوامل دیگری موجب به وجود آمدن چنین نگرشی در بین فعالان اقتصادی شده است.
این عوامل کدامند؟ بازگردیم به سال‌های اخیر، اگر خاطرات فعالان اقتصادی ایران را بخوانید مخصوصا خاطرات آقای خسروشاهی که به همت دکتر سعیدی به جامعه اقتصادی ایران ارایه شده است، شما چگونگی مصادره بنگاه‌های این فعال کسب و کار را می‌بینید، کسب و کارهایی که در نوع خود در آسیا بدیع، تازه بوده‌اند والبته موفق، وقتی ما دارایی‌های صنعتی فعالان کسب و کار را مصادره می‌کنیم و تمامی داشته‌هایشان را از آنها می‌گیریم و مدیریت آن را به افرادی می‌سپاریم که کار بلد نیستند و ایده‌ای در خصوص اداره ان بنگاه ندارند شاهد تعطیلی بسیاری از انها در سال‌های قبل و سال‌های اخیر بوده‌ایم، همانند شرکت ارج.
به عبارت دیگر فعال کسب و کار ایرانی همواره با شمسیر دموکلس تغییرات بنیادی روبرو بوده است و تضمینی برای ادامه دار بودن فعالیت‌هایش وجود ندارد، در این بین مثال‌های بسیاری وجود دارد، همانند کسب و کار خانواده برخوردار ، لاجوردی و خیامی.
شما در انگلستان چنین چیزی را به هیچ وجه نمی‌بینید، حفظ مالکیت و کسب و کار از اوجب واجبات حاکمیت در مقابل مردم است، به همین دلیل شما بنگاه‌های ۳۰۰ ساله زیادی در انگلستان می‌بینید، تمام تلاش برای ماندگاری انهاست و نه مصادره به مطلوب.
نکته دیگر که حايز اهمیت است ذهنیت دولت‌ها به توسعه و ماندگاری بنگاه‌های ایرانی است، به راستی چقدر ما در ایران دغدغه ماندگاری بنگاه‌های ایرانی را داریم؟ چقدر در تصویب قوانین و مقررات این امر فارغ از شعارها پیگیری می‌شود؟

سخنرانان:

 

محتوای سمینار:

شرکت‌های هوشمند و مدل‌های سرمایه در گردش
چرخه‌های عملیاتی و سودآوری در بنگاه‌های باهوش
ارزش افزوده اقتصادی برای سنجش کیفیت سودآوری و رشد شرکت
رویکردی نوین در تعیین استراتژی‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری
رشد پایدار بنگاه‌ها در شرایط امروز اقتصاد ایران
مدل‌های بقا و توسعه در شرایط خاص اقتصادی
کاهش خطرات و ریسک های ناشی از اقدامات کلان اقتصادی

حامیان این رویداد بزرگ

حامی این رویداد شوید

ویدئوها

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که می‌خواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید