چگونه باید کد اقتصادی را دریافت کرد؟

چگونه باید کد اقتصادی را دریافت کرد؟

در دنیای تجارت باید قواعدی را رعایت نمود. رعایت این قواعد باعث می شود تا افراد با مشکلات کمتری مواجه شوند. تمام اقداماتی که در خصوص اعتبارسنجی به یک برند صورت می پذیرد، علاوه بر این که به یکسان سازی قواعد برندسازی کمک می نماید، نوعی حمایت از انواع برند و سازمان ها جهت جلوگیری از هر نوع سوء استفاده خواهد بود.

در برخی موارد نیز الزام به رعایت برخی قواعد معرفی شده به دلیل آن است که افراد حقیقی و حقوقی بتوانند در فضای تجارت و کسب و کار، از تمام منافعی که برایشان در نظر گرفته شده است، استفاده نمایند. یکی از مهمترین این قواعد تعریف شده، کد اقتصادی است. در این قسمت در خصوص کد اقتصادی و چگونگی اخذ کد اقتصادی با هم سخن خواهیم گفت. همچنین مواردی که در مسیر اخذ کد اقتصادی لازم است، با یکدیگر مرور می نماییم.

قبل از مطالعه در خصوص کد اقتصادی از شما دعوت می نماییم تا با مطالعه بخش ثبت شرکت از موسسه خدمات اداری کاج، پیش مقدمه ای برای ورود به مباحث مرتبط با کد اقتصادی برای خودتان فراهم آورید.

تعریف کد اقتصادی

کد اقتصادی همانگونه که از نامش پیداست دارای دو جزء است. قسمت اول آن یک کد عددی است و قسمت دوم آن نحوه استفاده از این کد را مشخص می نماید. این کد یک عدد ۱۲ رقمی است که برای تولید کنندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمات اختصاص می یابد. همانطور که اشاره شد، کسانی می توانند از این کد استفاده نمایند که به عنوان شخص حقیقی و حقوقی تولیدکننده و ارائه دهنده خدمت معرفی شده باشند.

پس قبل از هر چیز، شخص حقیقی یا حقوقی باید خود را به عنوان برند، سازمان یا موسسه به ثبت رسانده باشد تا بتواند به دریافت این کد اقدام نماید. شرکتهایی که مراحل ثبت شرکت را گذرانده باشند و انتشار آگهی آنها در روزنامه رسمی بعد از دو نوبت تکمیل شده باشد، حداکثر ۲ ماه مهلت دارند تا در اداره مالیاتی تشکیل پرونده دهند و در خصوص اخذ کد اقتصادی مربوط به خود که به مانند لوگوی برند، یکتا می باشد، اقدام نمایند. می توان گفت که این کد اقتصادی به عنوان شناسه ای یکتا در فاکتور فروش جهت شناسایی اعتبار افراد مورد استفاده قرار می گیرد. اما مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مورد چیست؟

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

در گام اول باید تمامی شرکا و سهامداران شرکت تصویر مدارک شناسایی خود اعم از شناسنامه و کارت ملی را برابر اصل نموده و در اختیار قرار دهند. سپس با رجوع به دفاتر ثبت اسناد، گواهی امضاء تمامی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند تهیه و جهت ارائه به اداره مالیاتی تنظیم گردد. در خصوص کد اقتصادی باید دفترچه تقاضای این کد تکمیل در کنار مدارک گنجانده شود.

تصویر برابر اصل اجاره نامه ای که کد رهگیری و هولوگرام محل شرکت دارد (برای شرکتهایی که مالک ملک نمی باشند) تهیه گردد. این مدرک زمانی که صاحبان شرکت از مالیات بر ارزش افزوده نیز بهره می برند، حائز اهمیت است زیرا مودیانی که به صورت دائمی حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده آنها تایید می گردد، عموما تا زمانی که در مکان مشخص آدرس ارائه شده، ساکن هستند، اعتبار برگه ارزش افزوده آنها پذیرفته می شود و در سامانه مشخص می گردد.

در نهایت نیز باید مدارک با اهمیت و هویتی شرکت اعم از اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی و هیات مدیره، آگهی روزنامه رسمی ثبت شده شرکت و تغییرات صورت پذیرفته ثبت شده در روزنامه رسمی به پیوست مدارک ضمیمه گردد.

بعد از آن که مدارک تهیه و گردآوری شد، چگونه باید کد اقتصادی را دریافت کرد؟

گام به گام تا اخذ کد اقتصادی

ابتدا باید مدارک تهیه شده را در دو نسخه آماده نمود. نسخه اول جهت ارایه به بخش تشکیل پرونده و نسخه دیگر جهت ارائه به اداره مستغلات امور مالیاتی تسلیم می شود. طبق بخشنامه های جدید، حتما باید جهت ارائه مدارک و تحویل آنها، مدیرعامل یا احدی از افراد شرکت که حق امضای آنها تعریف شده و مورد تایید قرار گرفته است در اداره امور مالیاتی حاضر شوند.

پس از انجام موارد فوق و تشکیل پرونده، معرفی نامه ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت که جهت تشکیل پرونده در اداره مستغلات امور مالیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر در اداره مستغلات امور مالیاتی پرونده خود را تنظیم و تشکیل دادید، از سوی اداره مالیاتی جهت بازدید از شرکت شما، وقت بازرسی و بازدید در نظر گرفته می شود. این نوبت دهی با حضور سرزده کارشناس اداره امور مالیاتی محقق خواهد شد تا از شرکت شما بازرسی صورت پذیرد. حضور کارشناس به جهت پیشگیری از صوری بودن یک شرکت است.

ثبت شرکت به ساده ترین صورت ممکن انجام می شود که این موضوع می تواند با توجه به خلاءهای قانونی موجود باعث انواع کلاهبرداری و سوءاستفاده در حوزه تجارت شود. لذا بازدید کارشناس امور مالیاتی به صورت سرزده کمترین اقدام انجام شده به منظور پیشگیری از تخلفات است. تایید کارشناس مربوطه به صورت گزارش به اداره امور مالیاتی ارائه می گردد.

کد اقتصادی زمانی می تواند در اختیار شرکت قرار گیرد که گزارش کارشناس و اداره مستغلات امور مالیاتی با نظر مساعد ،وجود یک شرکت یا ساختار اقتصادی را تایید نماید. در غیر این صورت به دلیل هر مشکلی، ارایه این کد محقق نخواهد شد. پس در پایان این قسمت، کد اقتصادی ۱۲ رقمی یکتا، به شرکت تعلق خواهد گرفت.

دلایل اهمیت کد اقتصادی و کاربرد آن

یکی از بزرگترین کاربردهای کد اقتصادی، انعقاد انواع قرارداد است. عدم ارائه کد اقتصادی به معنای عدم هویت شرکت یا فعالیت اقتصادی موجه است. لذا افراد حقیقی یا حقوقی مقابل تمایلی نخواهند داشت تا به این صورت به معامله اقدام نمایند. همچنین زمانی که شرکتی نتواند در انواع معاملات حضور یابد، بسیاری از مناقصه ها و مزایده ها را نیز از دست خواهد داد. زیرا شناخته شده نیست. این موضوع همان اعتباری است که در قسمت ثبت لوگو به آن اشاره شد. قسمت ثبت لوگو را مطالعه نمایید.

با اخذ کد اقتصادی، شما در زمره شرکتها و موسساتی قرار می گیرید که به عنوان فعالان اقتصادی معرفی می شوند. لذا شناسنامه دار می شوید. در این شناسنامه تمامی نکات منفی و مثبت شما درج خواهد شد. در نتیجه به شما نمراتی در طول زمان تعلق می گیرد و جایگاه شما را در بین رقبا مشخص می نماید. این مطلب به معنای درجه بندی تمام شرکتها و موسسات فعال در حوزه اقتصادی است.

همانطور که اشاره شد، انجام معاملات بدون اخذ کد اقتصادی امکان پذیر نیست. برخی از شرکتهای با حجم انبوه ثروت و دارایی علاقه مند به تجارت بین المللی هستند. این امر به یقین بدون اخذ کد اقتصادی منتفی خواهد بود زیرا بدون داشتن کد اقتصادی برای فعالیتهای اقتصادی بین المللی، کارت بازرگانی صادر نخواهد شد.

با کد اقتصادی عملکرد شرکت شما شفاف است. بیان شد که با داشتن کد اقتصادی شما شناسنامه دار می شوید و عملکرد شما ارزیابی می شود. یکی از این ارزیابی ها، پرداخت های منظم مالیاتی و شفاف سازی عملکرد مالی شرکت یا موسسه است. اظهارنامه های شما ارزیابی مثبتی خواهند داشت و حتی بدون کد اقتصادی نخواهید توانست در سامانه مالیاتی، اطلاعات خود را درج نمایید زیرا تعریف شده نخواهید بود. پس در صورت ثبت به موقع اظهارنامه خود از معافیتهای مالیاتی بهره مند می شوید و در غیر آن، دچار مشکلات مالیاتی می گردید.

در نتیجه با توجه به این که تمام افرادی حقیقی و حقوقی که در حوزه فعالیتهای اقتصادی، تولید کالا و ارائه خدمات شرکت دارند، استحقاق اخذ کد اقتصادی را دارند، در نتیجه به منظور بهره مندی از تمام مزایای در نظر گرفته شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی در این حوزه، اخذ کد اقتصادی الزامی می گردد.

معافیت اخذ کد اقتصادی

با توجه به این که برخی افراد حقیق و حقوقی از پرداخت مالیات معاف هستند لذا دریافت کد اقتصادی نیز برای آنها ضرورت نمی یابد. زیرا این افراد در حوزه تعریف شده معاف از مالیات فعالیت دارند و در صورتی که بخواهند به حوزه دیگری که در قانون مشمول مالیات است، وارد شوند، باید به ثبت برند خود اقدام نمایند. مثلا تمامی فعالان عرصه هنر و فرهنگ در صورتی که در این حوزه به تولید محصول بپردازند نیازمند اخذ کد اقتصادی نیستند. اما اگر هنرمندی بخواهد تجارت و واردات و صادرات داشته باشد، به دلیل این که فعالیت او هنری نیست باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید. پس معاف بودن از کد اقتصادی به دلیل آن است که فعالیت مورد نظر در حوزه تجارت و کسب و کار اقتصادی تعریف نشده است.

منبع: https://sabtemizan.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *