۱۰ گام راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران

با شرایط اقتصادی فعلی کشور، شاید راه اندازی کسب و کار جدید در این اکوسیستم اقتصادی یک دیوانگی باشد! اما اگر صفر تا صد مسیر را بدانید قطعاً بازار دست نخورده و یونیک ایران یکی از بهترین فرصت‌ها برای پولسازی است!
10 گام راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران

با شرایط اقتصادی فعلی کشور، شاید راه اندازی کسب و کار جدید در این اکوسیستم اقتصادی یک دیوانگی باشد! اما اگر صفر تا صد مسیر را بدانید قطعاً بازار دست نخورده و یونیک ایران یکی از بهترین فرصت‌ها برای پولسازی است! برای راه اندازی یک کسب و کار پرسود نیازی نیست سرمایۀ گزافی در دست داشته باشید! فقط کافی است جدیدترین متد رشد کسب و کارها در کوتاه مدت را بشناسید، پتانسیلش را ارزیابی کنید و به کار بگیرید! پیش از اینکه با این متد به روز، یعنی هک رشد ، آشنا شویم، بیایید ده گام راه اندازی یک کسب و کار نوین را مرور کنیم!

  1. پیش از هرچیزی تصمیم بگیرید! برای این کار از یک مشاور کسب و کار کمک بگیرید! مشاورین با آنالیز بازار و آگاهی از مسیری که یک کسب و کار باید برای ورود به بازار طی کند، برای تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک می‌کنند. مشاور کسب و کار در اصفهان ، در مشهد، در تهران و در شیراز از رایج‌ترین مشاوره‌هایی است که می‌توانید دریافت کنید!
    10 گام راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران
  2. مسیر را بررسی کنید! فراهم کردن حداقل پیش‌نیازها به شما کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی کنید! پیش از شروع هرکاری ابتدا مسیر را آنالیز کنید و پیش‌نیازها را فراهم کنید! قدم‌های بعدی با اطمینان بیشتری برداشته می‌شوند!
  3. از مشتریان احتمالی خود لیست بردارید! همۀ ما در اطرافیانمان افرادی را می‌شناسیم که آن‌ها نیز اطرافیانی دارند! بررسی کنید که محصول یا خدمتی که می‌خواهید ارائه دهید چقدر به رفع نیازهای آنان کمک می‌کند! بهترین و کم هزینه‌ترین راه تبلیغ، تبلیغات دهان به دهان است! از تمام افرادی که می‌شناسید لیست تهیه کنید و آن‌ها را به سه دسته تقسیم کنید: افرادی که ارتباط خیلی زیادی با آن‌ها دارید و در هرصورت از شما حمایت می‌کنند، افرادی که با آن‌ها ارتباط کمتری دارید ولی بر روی آن‌ها اثر می‌گذارید، افرادی که ارتباط زیادی با آن‌ها ندارید و فقط در حد آشنایی می‌شناسیدشان. این سه دسته را باید به صورت جداگانه بررسی و دسته‌بندی کنید!
    10 گام راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران
  4. برای کسب و کار خود یک هویت بسازید! هویت کسب و کار فقط به طراحی یک لوگو یا یک دکور خلاصه نمی‌شود! نحوۀ ارائۀ خدمات یا فروش محصول، نوع پاسخ‌گویی شما و ارتباط شما با مشتری و کلیت ذهنیتی که مشتری از شما و کسب و کارتان دارد، هویت کسب و کار شما را شکل می‌دهد!
  5. المان‌های بصری را مطابق هویت طراحی کنید! پس از شکل‌گیری هویت کسب و کار، نوبت به شکل دادن به المان‌هایی است که در ذهن مشتری بمانند و مشتری با دیدن این المان‌ها شما، برند، محصول یا خدمتتان را به یاد بیاورد! حتی نمادین جلوه دادن یک المان ویژه هم به شما کمک می‌کند! مثل یک رنگ خاص، یک شخصیت خاص یا یک جملۀ خاص!
  6. در درگاه‌های مجازی فعال شوید! دنیای امروز دنیای مجازی است! در پلتفرم‌های مجازی نظیر اینستاگرام، لینکدین، آپارات و یا یوتیوب وارد شوید و مطابق نیاز مخاطبینتان تولید محتوا کنید! شبکه‌های اجتماعی مسیر شناخته شدن شما را بسیار کوتاه‌تر می‌کنند! از طراحی وب‌سایت هم به هیچ عنوان غافل نشوید! وب‌سایت برای شما یک اعتبار منحصربه‌فرد می‌سازد! گذشته از تمامی این مزایا، فروش مجازی می‌تواند چندین برابر فروش فیزیکی سودآور باشد!
  7. برای کسب و کار خود استراتژی تعریف کنید! هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود! پس از ورود به بازار باید همواره بازار را آنالیز کنید، نیاز مخاطبین را بشناسید و مطابق این نیاز تبلیغ یا محتوا تولید کنید! ارائۀ طرح‌های تخفیفی، ساخت باشگاه مشتریان، استفاده از تبلیغات مختلف نظیر تبلیغات اینستاگرامی، اس ام اس مارکتینگ و تبلیغات بنری می‌تواند بازار گسترده‌تری برای شما ایجاد کند!
    10 گام راه اندازی کسب و کار پولساز در ایران
  1. مسیر طی شده را رصد کنید! پس از انجام هر اقدامی آن را بررسی کنید و بازدهی آن اقدام را بسنجید! با هر رصد نقاط ضعف را شناسایی کرده آن‌ها را بهبود می‌بخشید و نقاط قوت را گسترش داده و قوی‌تر عمل می‌کنید! مراقب باشید اگر اقدامات شما به نتیجه نرسید دلسرد نشوید و تمامی صفر تا صد مسیر را زیر سوال نبرید! هر شکست تجربه‌ای گران‌بها به شما می‌بخشد! متقابلاً اگر بازدهی شما خوب بود به آن مغرور نشوید و دست از تلاش برندارید! بسیاری از برندهای بزرگ و کسب و کارهای سودآور دقیقاً به همین علت مسیر نابودی را طی کرده‌اند، باید مدام بازار را آنالیز کنید و روش‌ها و اقدامات مختلفی را تست کنید! شاید اقدام موفقیت‌آمیز شما تنها در این برهه زمانی موفق عمل کرده و بار دیگر یک شکست بزرگ به بار بیاورد!
  2. منابع خود را دسته‌بندی کنید! هر قدمی که برمی‌دارید یک تجربۀ گران‌بهاست! هر اقدام خود را مدون کنید و منابع خود را بسازید! اگر از بازخورد تبلیغی راضی بودید، آن درگاه را در دسته‌بندی دقیقی وارد کرده و تمامی درگاه‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید! با این روش پس از مدتی نیاز نیست دوباره و دوباره به آنالیز بپردازید و مسیری جدید بیابید! منابعتان در هر اقدام پشتوانۀ شما هستند! باشگاه مشتریان ایجاد کنید، برای وظایف کارکنان چک لیست تهیه کنید تا نیروهای قدیمی به وظایفشان اشراف داشته باشند و پروسۀ یادگیری نیروهای جدید کوتاه‌تر شود؛ مرتباً ایده‌های نو را یادداشت کنید و در دفتری محفوظ بدارید. درگاه‌های مجازی را مطابق سلیقۀ مخاطب بچینید و در تولید محتوا مداومت داشته باشید!
  3. سرمایه‌گذاری کنید! تنها راه افزایش سرمایه، سرمایه‌گذاری است! در کسب و کارتان سرمایه‌گذاری کنید و اگر کسب و کار موفقی ساخته‌اید به فکر گسترشش باشید! وسعت بازار خود را بیشتر و بیشتر کنید و برندهای زیر مجموعه خلق کنید! محتوای خلاقانه خلق کنید، تبلیغات گسترده‌تر طراحی کنید، نیروهای حرفه‌ای‌تر جذب کنید و بیزینس‌های جانبی بسازید! سرمایه‌گذاری همیشه مالی نیست! گاهی زمان خود را برای خلق مسیری سرمایه‌گذاری می‌کنید که پس از مدتی بازدهی بسیار زیادی خواهد داشت! گاهی روی ایجاد نیروهای حرفه‌ای‌تری سرمایه‌گذاری می‌کنید که در خلق برند بزرگ‌تری به شما کمک می‌کنند! به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری مالی، زمانی و تخصصی در کنار هم به خلق چیزی می‌انجامد که ورای تصور هرکسی است!

رشد سریع کسب و کار

از سال ۲۰۱۰ متدی خلق شد که مسیر رشد کسب و کارها را بسیار کوتاه‌تر از حد معمول می‌کرد! این متد استثنایی به سرعت در تمام دنیا گسترده شد و به پروسۀ رشد برندهای بزرگ جهان اضافه شد! این مسیر به اسم « هک رشد » یا «growth hacking» نام گرفت که توسط شان الیس ابداع شد! در این روش تمرکز همه‌جانبه بر پروسۀ رشد معطوف است آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن! در این روش زیرساخت‌های مهم یک کسب و کار آنالیز شده، ضعف‌ها و کاستی‌هایش شناسایی و در اقدامی پرسرعت به برطرف کردن این ضعف‌ها یا ایجاد زیرساخت‌های ناموجود پرداخته می‌شود!

پس از آن طی اقداماتی کوچک، پر سرعت و به هم پیوسته، مسیر رشد پیموده می‌شود! در این متد تصمیم‌گیری‌ها با سرعت زیاد انجام می‌شود، اقدامات کوچک اما مکرر است و تست‌ها و استراتژی‌ها در کوتاه‌مدت اجرایی می‌شوند، بازخوردها بررسی می‌شوند و باگ و دیباگ انجام می‌شود. با استفاده از متد هک رشد مسیر رشد کسب و کارها از ۸ تا ۱۰ سال تنها به ۱ تا ۳ سال کاهش پیدا کرد. اکنون در ایران این تکنیک پس از بررسی در روند اجرایی و آنالیز اثربخشی در اجرا، به ورطۀ بومی‌سازی وارد شد و با بازار ایران هماهنگ شد. پس از تست این تکنیک در عرصۀ اجرا، نتایج فوق‌العاده‌ای به بار آمد و رشد ماندگار و بدون بازگشت برای برندهایی که از طریق این متد رشد را تجربه کردند به ارمغان آورد. از جمله برندهایی که با این متد رشد کردند و سودهای چند صد میلیاردی را تجربه کردند می‌توان به فیلیمو، نماوا و بلوبانک سامان اشاره کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *