تاریخچه MBA

با بسیاری از مشاغل جدید و تولید انقلابی ، صاحبان شرکتها شروع به جستجوی تکنیکهای مدیریتی م effectiveثرتر با ترکیب علم و شیوه های...

تاریخچه MBA

MBA یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی در ایالات متحده و جهان است. برنامه های مدرک تحصیلی به اندازه موسساتی که آنها را ارائه می دهند متفاوت است. مدرسه ای که دانش آموز در آن تحصیل می کند باید به تخصص آن بستگی داشته باشد ، آیا او تصمیم می گیرد به صورت کامل یا پاره وقت به مدرسه برود و اگر می خواهد مدرک خود را با آموزش از راه دور کسب کند.

تاریخچه MBA

در اوایل قرن بیستم ، ایالات متحده صنعتی شد. آموزش حسابداری و حسابداری در کالج ها ارائه شده بود ، اما انقلاب صنعتی نیاز به کار افراد بیشتری را در ظرفیت های مختلف ایجاد کرد. استانداردهای خاصی برای تجارت به سرعت در حال توسعه بود. نیروی کار در حال حاضر بیشتر توسط ماشین آلات اداره می شود تا به صورت دستی ، و نیروی کار باید توسعه یابد تا مهارت های جدیدی را برای مدیریت موثر شرکت های خود توسعه دهد.

توسعه تکنیک های مدیریت

با بسیاری از مشاغل جدید و تولید انقلابی ، صاحبان شرکتها شروع به جستجوی تکنیکهای مدیریتی موثرتر با ترکیب علم و شیوه های تجاری کردند. کالج ها و دانشگاه ها باید برنامه های مدرکی را در نظر بگیرند که مهارت های لازم برای موفقیت در تجارت را برای دانش آموزان فراهم کند. برخی از موضوعاتی که باید به آنها پرداخته می شد تقسیم بندی تخصص و وظایف کار ، سلسله مراتبی بود که با روابط سازگار بین مدیریت و کارکنان به خوبی حفظ می شد و قوانین خاصی که بر هر شرکت حاکم بود.

مفهوم قرار دادن مدیریت کسب و کار در سطح پزشکی یا حقوق در اوایل قرن ۲۰ مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال ، با رشد شرکت ها ، نیاز به متخصصان مدیریت ماهر احساس شد و کالج ها و دانشگاه ها مدارس تجاری خود را راه اندازی کردند. مربیان متوجه شدند که مدارس تجاری باید آموزش رسمی ارائه دهند تا دانش آموزان را برای پست های رهبری آماده کنند.

برنامه های اولیه MBA
اکثر دانشجویان کارشناسی که به دنبال مشاغل در مدیریت کسب و کار هستند ، به محض دریافت مدرک کارشناسی خود بدون تجربه مدیریت تجاری قبلی ، در برنامه های MBA ثبت نام کردند. دانش آموزان ملزم به مطالعه دروس اصلی بودند که امروز بخشی از برنامه درسی سال اول هستند. دوره های اصلی برای ارائه مفاهیم اولیه کسب و کار به دانش آموزان طراحی شده است که باید قبل از ورود به تخصص تسلط داشته باشند. برنامه درسی اصلی در اکثر کالج ها شامل موارد زیر است:

حسابداری

استراتژی کسب و کار

اقتصاد

دارایی، مالیه، سرمایه گذاری

تولید و تولید

برنامه های MBA به مسائل مهمی که برای مدیریت موفقیت آمیز یک کسب و کار نیاز بود ، نمی پرداختند. دانشجویانی که برای پست های مدیریتی تحصیل می کردند مجبور بودند زنجیره ای از فرماندهی را ایجاد کرده و کارکنان را به وظایف خاصی اختصاص دهند. یکی دیگر از ملاحظات این بود که کارفرمایان و کارکنان باید یاد بگیرند که چگونه به نحو احسن به نفع شرکت ارتباط برقرار کنند.

اکثر متخصصان تجارت مدارس تجاری در ایالات متحده در دهه ۱۹۵۰ را پست تر می دانستند و احساس می کردند مدرک MBA برای موفقیت ضروری نیست. برای مقابله با این اعتقاد ، کالج ها و دانشگاه ها برنامه های تجاری خود را بازسازی کردند تا جامع تر باشد. برنامه ها دوباره سازماندهی شدند تا شبیه برنامه های MBA که امروزه در مدارس تجاری آموزش داده می شود ، شوند.

جدول زمانی برنامه های MBA

مدرسه وارتون در پنسیلوانیا در سال ۱۸۸۱ تأسیس شد ، اولین مدرسه تجاری کشور را افتتاح کرد ، اما تحصیلات تکمیلی ارائه نداد. مدرسه بازرگانی هاس در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در عرض چند سال از وارتون تأسیس شد و فرصتهای مشابهی را در اختیار دانشجویان ساحل غربی قرار داد. مدرسه بازرگانی تاک در کالج دارتموث اولین مدرسه ای بود که دارای مدرک تجاری پیشرفته بود. این دانشکده دارای مدرک کارشناسی ارشد در تجارت است که پیشگام MBA بود. مدرسه تاک دانش آموزان را ملزم کرد که سه سال تحصیل را قبل از پذیرش در مدرسه تجاری خود انجام دهند.

اولین مدرسه ای که برنامه MBA ارائه داد ، دانشگاه هاروارد در کمبریج ، MA بود. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در دانشکده کارشناسی ارشد دانشگاه هاروارد تأسیس شد. این دانشگاه فقط ۱۵ عضو هیئت علمی و یک کلاس معمولی ۳۳ دانشجو داشت. اولین کلاس فارغ التحصیلی شامل ۴۷ دانش آموز بود. امروزه این مدرسه به مدرسه بازرگانی هاروارد معروف است. دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی ، دانشجویان را ملزم می کرد که قبل از درخواست برای برنامه کسب و کار ، چهار سال تحصیلات تکمیلی خود را تکمیل کنند. دانشگاههای دیگر نیز به زودی شروع به اتخاذ این سیاست کردند.

یکی دیگر از موسسات معروف ماساچوست ، MIT ، برنامه آموزش مدیریت و رهبری را برای آموزش مدیران شرکت ایجاد کرد. اولین برنامه MBA برای متخصصان دنیای تجارت در دانشگاه شیکاگو Booth School of Business در سال ۱۹۴۰ ارائه شد. مدرک MBA اجرایی بود و همچنین در پردیس های لندن و سنگاپور ارائه شد. این برنامه راه را برای برنامه هایی که امروزه توسط اکثر مدارس تجاری در ایالات متحده ارائه می شود هموار کرد.

در سال ۱۹۵۰ ، اولین مدرک MBA خارج از ایالات متحده به دانشجویان دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا اعطا شد. سال بعد ، دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی برنامه MBA خود را آغاز کرد. پیشرفت بزرگی در برنامه های MBA برای دانشجویان بین المللی در سال ۱۹۵۵ اتفاق افتاد که دانشگاه کراچی در پاکستان اولین دانشگاه آسیایی بود که برنامه ای را بر اساس مدل ایالات متحده ارائه کرد. با شروع ارائه مدرک MBA در کالج ها و دانشگاه های کشورهای اروپایی ، آنها برنامه های خود را بر اساس آنچه دانشگاه های ایالات متحده در دروس خود ارائه کردند ، مدل سازی کردند.

اولین مدرسه تجاری در اروپا که برنامه MBA ارائه داد INSEAD در سال ۱۹۵۷ بود. در حال حاضر یکی از بهترین برنامه های MBA در سراسر جهان محسوب می شود. اولین مدرسه ای که به هر دانش آموز یک لپ تاپ ارائه کرد ، مدرسه بازرگانی Roy E. Crummer Graduate of Business در کالج رولینز فلوریدا بود. در سال ۱۹۸۶ ، کالج ملزم شد که هر دانش آموز برای تکمیل برنامه به لپ تاپ دسترسی داشته باشد.

یکی از دلایلی که بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته MBA انتخاب می کنند این است که بتوانند حقوق بیشتری دریافت کنند ، اما مطالعات نشان داده است که در دوران رکود ، تعداد بیشتری از دانشجویان به برنامه های MBA مراجعه می کنند زیرا اعتقاد آنها این است که چشم انداز شغلی آنها مطلوب نخواهد بود. در صورت کسب مدرک محدود است.

دیدگاه های متفاوت در مورد برنامه های MBA

بنیادهای کارنگی و فورد در سال ۱۹۵۹ مطالعاتی را انجام دادند. نتیجه گیری این بود که برنامه ها به اندازه کافی وسیع نیستند ، تمرکز آنها بسیار باریک است و بسیار شبیه برنامه های حرفه ای است. موسساتی که برنامه های MBA را ارائه می دهند شروع به تغییر تمرکز برنامه ها به منظور تئوریک تر کردند. آنها گسترش یافته و شامل تحقیقات بیشتری برای گسترش مهارت های دانش آموزان می شوند.

در طول دهه ۱۹۹۰ ، سایر مطالعات به این نتیجه رسیدند که برنامه ها بیش از حد بر روی نظریه متمرکز شده اند و فارغ التحصیلان مهارت های لازم برای رقابت در دنیای شرکت ها را ندارند. علی رغم بحث ها ، سالانه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ MBA اخذ می شود. تقاضا برای برنامه های MBA با کیفیت هیچ نشانه ای از کاهش را نشان نمی دهد.

تکامل MBA در سراسر جهان

برنامه های MBA به تدریج توسعه یافت و شامل برنامه هایی شد که فارغ التحصیلان MBA می توانند به طور م inثر در دنیای تجارت استفاده کنند. در حال حاضر مهارتها و اخلاق عملی بیشتر تجاری در مدارس تجاری سراسر جهان آموزش داده می شود. بیش از ۱۰۰ سال است که دانشجویان در برنامه های MBA ثبت نام می کنند و امروزه MBA به یکی از ارزشمندترین دارایی هایی که فارغ التحصیلان تجاری می توانند داشته باشند تبدیل شده است.

هزاران دانش آموز در سراسر جهان هر ساله در برنامه های MBA ثبت نام می کنند تا تحصیلات خود را ارتقا دهند ، به طور م inثر در دنیای شرکت ها رقابت کنند و موقعیت های اجرایی را بدست آورند. برنامه MBA معمولی در ایالات متحده می تواند در دو سال به پایان برسد. برنامه های MBA تا سال ۱۹۶۰ در کالج ها و دانشگاه های اروپا آموزش داده نمی شد. این برنامه در سایر کشورها معمولاً در عرض ۱۰-۱۲ ماه به پایان می رسد و طی دو دهه گذشته تحول شدیدی ایجاد کرده است. برنامه مدرک تحصیلی در حال حاضر در کالج های کشورهای جهان تدریس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *