تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند -قسمت سوم

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند – قسمت سوم

ما در زندگی روزمره‌ی خود، همواره شاهد تبلیغاتی هستیم که در اینترنت، نشریات، بر روی بیلبوردها یا در میان برنامه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ما در روز، به طور میانگین ۳۶۲ آگهی تبلیغاتی می‌بینیم (البته اگر نام‌های تجاری و برندهایی را که مشاهده می‌کنیم، در نظر نگیریم) ولی فقط ۳ درصد از این آگهی‌ها، ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی در هر روز فقط ۱۲ آگهی برای ما جذاب است. پس چگونه می‌خواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی‌ای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کنید؟ برای این منظور، ابتدا باید به مفهومی قوی برسید و سپس به طراحی خلاقانه‌ای فکر کنید. توجه به طرح‌بندی و نحوه‌ی ارائه موجب می‌شود که تبلیغات شما مورد توجه قرار بگیرد، ولی توجه به مفهوم و خلاقیت کمک می‌کند تا تبلیغات شما در ذهن مخاطبان باقی بماند. در اینجا آگهی‌هایی را برای نمونه بیان می‌کنیم که با بهره بردن از خلاقیت بالا و مفهومی قوی، از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. تکنیک‌های تبلیغاتی

۲۱) از رنگ‌های جسورانه استفاده کنید

شعارِ «قطع درخت، مرگ یک زندگی است» دقیقا به نکته‌ی اصلی و مهم اشاره می‌کند و گرافیک استفاده شده نیز ساده است و از رنگ‌های جسورانه‌ای هم استفاده شده است. در واقع این آگهی توجه مخاطب را به اثرات ویرانگر جنگل‌زدایی جلب می‌کند. در این تصویر، تنه‌ی درخت قطع شده به شکل حیوانِ در معرض خطر قرار گرفته‌ای درآمده است که خون آن در حال چکیدن است.

 

۲۱-از رنگ‌های جسورانه استفاده کنید

۴) توجه مخاطب را به نقص‌ها جلب کنید

در تبلیغات مواد غذایی، معمولا تصاویری از مواد غذایی با ظاهری جذاب یا به اصطلاح همان سوپرمدل‌های دنیای مواد غذایی نمایش داده می‌شود. ولی آژانس مارسل پاریس، مجموعه‌ی زیبایی از تبلیغات خلاقانه را برای سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Intermarché ایجاد کرده است که در آن، به منظور جلب توجه مخاطب نسبت به هدر دادن و ضایعات مواد غذایی، از میوه‌ها و سبزیجاتی با شکل‌های غیرطبیعی استفاده شده است.

 

۲۴- توجه مخاطب را به نقص‌ها جلب کنید

۲۶) مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول را بزرگ‌تر جلوه بدهید

شاید داشتن کوهی از پنیر، آرزوی بعضی‌ها باشد. در این تبلیغات خلاقانه که برای پرینگلز (Pringles، برندی از چیپس سیب‌زمینی و گندم) طراحی شده، کریس لابروی (Chris Labrooy) برای استفاده از انبوهی از پنیر در پیام تبلیغاتیِ «پنیر با پنیر اضافی و سفارش اضافه‌ای از پنیر»، از فناوری سه‌بعدی استفاده کرده است. فکر می‌کنید که این آگهی به اندازه‌ی کافی پنیری هست؟

 

۲۶-مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول را بزرگ‌تر جلوه بدهید

۲۸) از نمای خیلی نزدیک (extreme close up) استفاده کنید

با مشاهده‌ی تبلیغات خلاقانه بالا که برای فانتا با طعم توت‌فرنگی طراحی شده است، حس می‌کنید که زبان این فرد، شبیه توت‌فرنگی است. نمای بسیار نزدیک استفاده شده در این آگهی، چشم‌نواز است و به خوبی اجرا شده است.

 

۲۹- از نمای خیلی نزدیک (extreme close up) استفاده کنید

۳۰) حسی از طعم و عطر را در مخاطب خود ایجاد کنید

هر میوه‌‌ای طراوت، عطر و طعم خاص خودش را دارد. این تبلیغات خلاقانه طراحی شده برای چایی با نام تجاری کورتیس (Curtis)، از حسی بهره برده است که با نگاه کردن به میوه و بو و مزه‌‌ای که در ذهن تداعی می‌شود، شکل می‌گیرد. با اضافه کردن کمی بخار به تصویر، دهان بیننده کم‌کم آب می‌افتد.

 

۳۰- حسی از طعم و عطر را در مخاطب خود ایجاد کنید

۲۲) در مورد توانایی‌های محصول، اغراق کنید

در این آگهی مربوط به حوله‌ی کاغذیِ Foxy Asso Ultra، کاربرد محصول به شکل اغراق‌آمیزی نمایش داده شده تا بر قابلیت‌های آن تأکید شود.

 

۲۲-در مورد توانایی‌های محصول، اغراق کنید

۲۳) جوانه‌های چشایی را تحریک کنید

این آگهی مینیمالیستی برای چاقوی ژاپنی میابی (Miyabi) آن‌قدر خوب به نظر می‌رسد که می‌توان آن را خورد! این آگهی، درست مانند هندوانه‌ای که به تصویر کشیده است، تمیز، با طراوت و خوشمزه است.

 

۲۳-جوانه‌های چشایی را تحریک کنید

۲۵) رفتارهای خطرناک را برجسته کنید

آگهی بالا که برای مجله‌ی TopGear طراحی شده، در مورد خطرهای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمان رانندگی هشدار می‌دهد. در این تبلیغ از مفهوم بسیار ساده‌ای استفاده شده است که نیاز به تفسیر اندکی دارد و این شعار را بیان می‌کند: «پُل جانسون همین الان در کف رودخانه‌ی تِیمز، آموزش الکترونیکی شد. رانندگی و رسانه‌های اجتماعی با هم سازگار نیستند.»

 

۲۵- رفتارهای خطرناک را برجسته کنید

۲۷) چشم‌ها را فریب بدهید

آگهی بالا که برای شرکت فولکس واگن طراحی شده، شاهکاری از ترفندهای بصری است. این تصویر که بر روی سطحی دوبعدی قرار گرفته است، سه بعدی به نظر می‌رسد و با بینایی و دید فرد بازی می‌کند و فیزیک را به چالش می‌کشد.

 

۲۷-چشم‌ها را فریب بدهید

۲۹) از موسیقی الهام بگیرید

آژانس تبلیغاتی Draft FCB، با الهام از قطعه‌ی مشهور ریمسکی کورساکف (Rimsky-Korsakov) با عنوان «پرواز زنبور عسل»، آگهی‌ای را طراحی کرده است که در آن قدرت حشره‌کش Raid نشان داده می‌شود. این تبلیغات خلاقانه نوت‌ها و نمادهای موسیقی را به صورتی نشان می‌دهد که در پایین صفحه و روی هم انباشته شده‌اند و در واقع، حشره‌کش Raid زنبورهای عسل را در میانه‌ی پرواز کشته است.

 

۲۹- از موسیقی الهام بگیرید

برگرفته از:

designschool.canva

قسمت‌های قبلی:

قسمت اول

قسمت دوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *