تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند

(قسمت چهارم)

ما در زندگی روزمره‌ی خود، همواره شاهد تبلیغاتی هستیم که در اینترنت، نشریات، بر روی بیلبوردها یا در میان برنامه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ما در روز، به طور میانگین ۳۶۲ آگهی تبلیغاتی می‌بینیم (البته اگر نام‌های تجاری و برندهایی را که مشاهده می‌کنیم، در نظر نگیریم) ولی فقط ۳ درصد از این آگهی‌ها، ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی در هر روز فقط ۱۲ آگهی برای ما جذاب است. پس چگونه می‌خواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی‌ای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کنید؟ برای این منظور، ابتدا باید به مفهومی قوی برسید و سپس به طراحی خلاقانه‌ای فکر کنید. توجه به طرح‌بندی و نحوه‌ی ارائه موجب می‌شود که تبلیغات شما مورد توجه قرار بگیرد، ولی توجه به مفهوم و خلاقیت کمک می‌کند تا تبلیغات شما در ذهن مخاطبان باقی بماند. در اینجا آگهی‌هایی را برای نمونه بیان می‌کنیم که با بهره بردن از خلاقیت بالا و مفهومی قوی، از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

۳۱) از مقایسه استفاده کنید

در تبلیغات خلاقانه بالا که برای روز جهانی بدون دخانیات طراحی شده است، از مقایسه‌ی جوانی و پیری روی صورت یک زن، برای نشان دادن اثرات ویرانگر دخانیات استفاده شده است. در این تصویر، یک سمت صورت زن، جوان، شاداب و روشن است در حالی‌که سمت دیگر، پیر، تیره و پر از چین‌ و‌ چروک است.

۳۴) با ادراک مخاطب بازی کنید

آنچه در آگهی بالا می‌بینید، سر تاس یک مرد است یا قسمت بالای یک نان همبرگر؟ در واقع در این آگهیِ مک‌دونالد به مناسبت روز پدر، هر دو مورد نشان داده شده است. در این آگهی به شکل هوشمندانه‌ای با درک مخاطب از پدر و نان همبرگر بازی می‌شود و با اشاره‌ای زیرکانه به روز پدر، برای محصول مک‌دونالد نیز تبلیغ می‌شود.

۳۷) از طبیعت الهام بگیرید

آژانس تبلیغاتی Legas Delaney، مجموعه‌ای از تبلیغات چاپی را با شعارِ کاشت گیاه برای سیاره ایجاد کرده است که در هر کدام، برگی نشان داده شده است که تصویری از صنعت یا حمل‌و‌نقل در آن ایجاد شده است تا توانایی طبیعت را در به دام انداختن گاز دی‌اکسیدکربن نشان بدهد.

۳۹) به طرفداران متوسل شوید

در این تبلیغات خلاقانه که توسط شرکت تبلیغاتی Publicis طراحی شده، از طرفداران فراوانِ برنامه‌ی تلویزیونی پلیسی‌ای به نام CSI استفاده شده و در آن، از ژانر پلیسی و کارآگاهی این برنامه بهره گرفته شده است. در این آگهی، ردپای غول‌پیکری به شکل مسیر هزارتویی نشان داده شده که به یک جسد منتهی می‌شود.

۳۲) حسی از حرکت را ایجاد کنید

شرکت تبلیغاتی Shanghai J&J Advertising در تبلیغات خلاقانه بالا، به شکل هوشمندانه‌ای از صفحه‌ای شفاف به عنوان بخشی از این آگهی ۲ صفحه‌ای استفاده کرده است که برای شرکت ارسال کالای DHL طراحی شده است. در این تصویر، با ورق زدن صفحه‌ی شفاف، پیک بسته را از فرستنده به دریافت‌کننده می‌رساند که نشان‌دهنده‌ی سرعت خدمات شرکت DHL است.

۳۳) حسی از فقدان را ایجاد کنید

در آگهی دو صفحه‌ای بالا که برای سازمان غیر‌دولتی مدافع محیط‌ زیستِ صلح سبز (Greenpeace) طراحی شده است، از یک صفحه‌ی کوچک میانی برای نشان دادن اثرات قطع درختان استفاده شده است. در صفحه‌ی اول آگهی، تصویر درخت زیبایی را می‌بینید و با ورق زدن این صفحه، مشاهده می‌کنید که تنها تنه‌ی قطع‌شده‌ی درخت باقی مانده است.

۳۵) نظر مخاطبان را تصدیق کنید

همه، محصولات غذایی marmite را دوست ندارند، همان‌طور که همه جورج دبلیو بوش را دوست ندارند. Marmite نیز در این آگهی تبلیغاتی، نظر مخاطبان را تصدیق می‌کند و در آگهی، marmite را هم‌راستا با پرتره‌ای از جورج بوش قرار می‌دهد و این شعار تبلیغاتی را بیان می‌کند: «یا marmite را دوست دارید یا از آن متنفرید» که البته گفته‌ی درستی نیز هست.

۳۶) از صفحه‌ی سفید استفاده کنید

با نگاه دقیق‌تر به این آگهی مک‌دونالد برای تبلیغ قهوه‌ی فوق‌العاده بزرگ، متوجه می‌شوید که لکه‌هایی از قهوه در اطراف گوشه‌های صفحه وجود دارد. این تصویر آگهی زیرکانه و مؤثری را ایجاد کرده است که در آن از صفحه‌ای سفید برای تبلیغ محصول مورد نظر استفاده شده است.

۳۸) حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کنید

در تبلیغات خلاقانه بالا که برای کافه‌های زنجیره‌ای اُلیور براون (Oliver Brown) طراحی شده، از تصویر و رنگ‌هایی آرامش‌بخش استفاده شده است تا حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کند. در این آگهی، دو فنجان قهوه نشان داده می‌شود که بر روی آنها پودر شکلات به صورت چشم‌هایی به شدت خسته پاشیده شده است. استفاده از این تصویر کاملا به جاست، زیرا کافه‌های زنجیره‌ای الیور براون «بیش از ساعات معمول، باز هستند.»

۴۰) به اجسام بی‌جان، جان بدهید

در آگهی بالا که توسط جولیانو دی آلمیدا (Juliano de Almeida) طراحی شده، از تصویری روشن و جذاب برای تبلیغ دانشگاه Cruzeiro do Sol استفاده شده است. جولیانو دی آلمیدا در این تصویر، با استفاده از چهره، لباس و تراشه‌های مدادی که به صورت مو نشان داده شده، به مداد جان داده است.
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید