تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند -قسمت اول

تکنیک‌های تبلیغاتی-چگونه از ازدحام تبلیغاتی موجود گذشته و تبلیغات به یادماندنی‌ را برای مخاطبان ایجاد کنیم؟

تکنیک‌های تبلیغاتی که مخاطب را خیره می‌کند (قسمت اول)

ما در زندگی روزمره‌ی خود، همواره شاهد تبلیغاتی هستیم تکنیک‌های تبلیغاتی که در اینترنت، نشریات، بر روی بیلبوردها یا در میان برنامه‌های  تلویزیونی نمایش داده می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ما در روز، به طور میانگین ۳۶۲ آگهی تبلیغاتی می‌بینیم (البته اگر نام‌های تجاری و برندهایی را که مشاهده می‌کنیم، در نظر نگیریم) ولی فقط ۳ درصد از این آگهی‌ها، ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی در هر روز فقط ۱۲ آگهی برای ما جذاب است. پس چگونه می‌خواهید از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی‌ای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کنید؟ برای این منظور، ابتدا باید به مفهومی قوی برسید و سپس به طراحی خلاقانه‌ای فکر کنید. توجه به طرح‌بندی و نحوه‌ی ارائه موجب می‌شود که تبلیغات شما مورد توجه قرار بگیرد، ولی توجه به مفهوم و خلاقیت کمک می‌کند تا تبلیغات شما در ذهن مخاطبان باقی بماند. در اینجا آگهی‌هایی را برای نمونه بیان می‌کنیم که با بهره بردن از خلاقیت بالا و مفهومی قوی، از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. تکنیک‌های تبلیغاتی

 

۱) از خط تای میان دو صفحه استفاده کنید

در این دو صفحه‌ی منتشرشده برای آگهیِ «چاقو آشپزخانه WMF توسط لئو برنت بانکوک»، از خط تای میان دو صفحه به عنوان بخشی از طراحی این آگهی استفاده شده است. به صورتی که با باز و بسته کردن این دو صفحه، بدن ماهی و میگو از هم شکاف پیدا می‌کنند.

 

تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۴) به مخاطبان خود یادآوری کنید که بعضی افراد با چه شرایطی زندگی می‌کنند

آلزایمر، بیماری ناتوان‌کننده‌ای است که موجب از دست رفتن حافظه و اختلال در زندگی فرد می‌شود و باید موارد معمول و لازم برای سپری کردن روز را به افراد مبتلا به آلزایمر یادآوری کرد. در آگهی چاپی بالا که توسط سیمون ماسکانی (Simone Mascagni) و برای alzheimersday2012.org طراحی شده نیز، از همین تکرار استفاده می‌شود. این آگهی در مورد روز جهانی آلزایمر است و چالش‌های بیماری آلزایمر را به مخاطبان یادآوری می‌کند.

 

تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۶) از ستون‌های روزنامه استفاده کنید

در آگهی بالا از ستون‌های روزنامه برای تبلیغ چاقوهای Carulla استفاده شده است و تصویری از ماهی تکه‌تکه شده در میان ستون‌های روزنامه نشان داده شده است.

 

۶. از ستون‌های روزنامه استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۸) تفسیر تازه‌ای از تصویری مشهور ارائه بدهید

در آگهی بالا که برای تبلیغ مدادرنگی‌های فابر کاستل طراحی شده است، نقاشی مشهوری با استفاده از هزاران مدادرنگی، بازآفرینی شده است. البته از این مدادرنگی‌ها برای ترسیم نقاشی استفاده نشده و خود مدادرنگی‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نقاشی مشهور بازآفرینی شود. اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید تعداد زیادی مدادرنگی را مشاهده کنید که به دقت در کنار یکدیگر چسبانده شده‌اند تا نقاشی مشهور «جیغ» اثر ادوارد مونک (Edvard Munch) بازآفرینی شود.

 

۸. تفسیر تازه‌ای از تصویری مشهور ارائه بدهید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۱۰) برای رساندن پیام خود از رنگ‌ها استفاده کنید

در آگهی بالا که برای تبلیغ مداد رنگی‌های فابر کاستل طراحی شده است، نقاشی مشهوری با استفاده از هزاران مدادرنگی، بازآفرینی شده است. البته از این مدادرنگی‌ها برای ترسیم نقاشی استفاده نشده و خود مدادرنگی‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نقاشی مشهور بازآفرینی شود. اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید تعداد زیادی مدادرنگی را مشاهده کنید که به دقت در کنار یکدیگر چسبانده شده‌اند تا نقاشی مشهور «جیغ» اثر ادوارد مونک (Edvard Munch) بازآفرینی شود.

 

۱۰. برای رساندن پیام خود از رنگ‌ها استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۲) کاری کنید مخاطب‌تان با دقت بیشتری به تصویر نگاه کند

هیچ کس ترافیک سپر به سپر را دوست ندارد، البته به جز موتورسیکلت‌هایی که می‌توانند جاخالی بدهند و از لابه‌لای کامیون‌ها، اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها، مانند مسیری هزارتو عبور کنند. موتورسیکلت هوندا نیز در مجموعه‌ای از آگهی‌های خود از این ایده استفاده کرده و در آنها انواع گوناگون وسایل نقلیه را به صورت مسیری هزارتو نشان داده است.

 

تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۳) برای رساندن پیامی مهم، از حیوانات استفاده کنید

شاید در این تصویر به نظر برسد که سگی در حال سلفی گرفتن است، ولی این‌طور نیست. این آگهی توسط اُگیلوی استانبول (Ogilvy Istanbul) برای دوربین عقب خودروی فورد طراحی شده است و سگی را نشان می‌دهد که مستقیم به دوربین یا در واقع، به مخاطبان این آگهی خیره شده است تا حس این پیام مهم را در آنها ایجاد کند که «با این دوربین، بهتر می‌توانیم دوستان کوچک خود را ببینیم و در نتیجه، کمتر با آنها تصادف می‌کنیم.»

 

برای رساندن پیامی مهم، از حیوانات استفاده کنید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۵) با ظاهر مجله بازی کنید

این آگهی مربوط به روز آلزایمر در بلژیک نیز مفهومی مبتنی بر از دست دادن حافظه دارد. در اینجا در یک صفحه‌ی مجله، حل شدن یا جارو شدنِ جوهر و حروف چاپی نشان داده می‌شود، درست مانند حافظه‌ی افراد مبتلا به آلزایمر که به تدریج پاک می‌شود. همراه با این تصویر، این پیام به مخاطب منتقل می‌شود که «امروز، ۸۵ هزار بلژیکی آنچه را که در روزنامه‌ها می‌خوانند، به یاد نمی‌آورند. بیایید از آنها حمایت کنیم.»

 

۵. با ظاهر مجله بازی کنید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۷) اشیا را به صورت بخش‌هایی از بدن انسان نشان بدهید

در این آگهی، بخش‌های دوچرخه به صورت بخش‌هایی از بدن نشان داده شده است تا مزایای دوچرخه‌سواری برای سلامتی را یادآوری کند. مفهوم، طراحی و انسجام این آگهی موجب خلق تبلیغات خلاقانه و جذابی شده است که به راحتی برای مخاطب قابل درک است.

۷. اشیا را به صورت بخش‌هایی از بدن انسان نشان بدهید تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

۹) احساسی را به تصویر بکشید که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند

این تبلیغات خلاقانه با عنوان «درد کار» که برای تبلیغ مسکن‌های Aspirina Bayer طراحی شده است، دستگاه منگنه‌ای را نشان می‌دهد که تصویر مردی بر روی آن کشیده شده است که از شدت درد، سر خود را با دو دست نگه داشته است. این تصویر به شکل هوشمندانه‌ای احساسی را که با سردرد ایجاد می‌شود (و مانند این است که سر خود را بر روی میز بکوبید) نشان می‌دهد.

 

۹. احساسی را به تصویر بکشید که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند تکنیک‌های تبلیغاتی - پندانه - مفاله - فن آوران حکیم

تکنیک‌های تبلیغاتی – پندانه – مفاله – فن آوران حکیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *