دلایل حواس پرتی کارمندان

فرقی ندارد که صاحب یک کمپانی بزرگ باشید یا یک کسب و کار کوچک را مدیریت کنید. هر بیزینس موفقی باید هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهد. چند پیشنهاد برای کاهش هزینه ها در شرکت عبارتند از:
دلایل حواس پرتی کارمندان

 

دلایل حواس پرتی کارمندان

همه انسان ها دچار غیبت ذهنی می‌شوند. این به چه معنی است؟ وقتی شما در محل کار حاضرید امّا ذهنتان روی مورد دیگری جز وظیفه کاری متمرکز است این یعنی از نظر ذهنی غایب هستید. این حواس پرتی نتایج مضری را به همراه دارد مثل عدم رعایت زمان بندی ها در انجام کارهای محول، خطا در اجرای پروژه‌ها، زمان و اختلال در نظام سازمانی. دلایل حواس پرتی کارمندان عبارتند از:

  • تغییر شغل و نداشتن تخصص در کار جدید
  • مسائل شخصی و مشکلات زندگی
  • احساس نادیده گرفتنه شدن در محیط کار از سوی همکاران یا رده های بالاتر سازمان

 

راه‌های موثر در رفع حواس پرتی کارمندان

حال که دلایل موثر بر حواس پرتی کارمندان را فهمیدیم باید راهکاری مبارزه و رفع این مشکل را نیز بیاموزیم. راه‌های موثر در رفع حواس پرتی کارمندان عبارتند از:

  1. دلسوزی برای رفع حواس پرتی
  2. جمع آوری مدارک
  3. آیا مراجعی برای رفع مشکل در سازمان شما وجود دارد؟
  4. تا حد مشخصی صبر کنید.
  5. متناسب با شرایط حمایت کنید.
  6. نظر سایر اعضای تیم را هم جویا شوید

 

دلسوزی برای رفع حواس پرتی

به عنوان ناظر یا مدیر بهتر است نشان دهید که نگران حواس پرتی کارمند خود هستید و دلسوزانه دلیلش را از او بپرسید. با طرح سوالات مناسب متوجه شوید که مشکل اصلی او چیست.

 

جمع آوری مدارک

بهتر است تعیین کنید که کارمند شما در چه حوزه‌هایی ضعیف عمل می‌کند. همچنین نتایج عملکرد او را در بهره‌وری سازمانی تحلیل کنید. چطور متوجه افت او شده‌اید؟ چه افرادی از او شاکی هستند و چرا؟ این افت به صورت مستمر بوده است یا به تازگی مشاهده شده است؟

 

آیا مراجعی برای رفع مشکل در سازمان شما وجود دارد؟

وجود شبکه‌های سلامت، برنامه‌های آموزشی ویژه نیروی انسانی و طرح‌های حمایتی در هر شرکت و سازمانی ضروری است. بدون داشتن این مراجع مشکلات کارمندان ادامه پیدا می‌کند و نهایتاً باعث حذف آنها از سازمان می‌شود.

 

تا حد درباره حواس پرتی مشخصی صبر کنید.

برای ایجاد وضعیت بهتر برای این کارمند حواس پرت به یک برنامه میان مدت نیاز دارید. حتی ممکن است برنامه شما هیچ وقت به نتیجه نرسد و شما مجبور به حذف این کارمند شوید. امّا انتظار نداشته باشید که یک شبه شاهد تحولات عمیق باشید اگر بعد از  اجرای برنامه به نتیجه رسیدید بهتر است در مورد تغییر جایگاه کارمند یا حذف او بیشتر بررسی کنید.

 

متناسب با شرایط حواس پرتی حمایت کنید.

پس از یافتن علت حواس پرتی سعی کنید راهکاری مناسببی را انتخاب نمائید. مثلاً اگر علت حواس پرتی نداشتن مهارت‌های خاصی است، آموزش را شروع کنید. اگر خستگی زیاد در یکنواختی علت اصلی است، تغییرات مناسب را شروع کنید تا جو کار کمی از حالت فرسایشی خارج شود.

 

نظر سایر اعضای تیم را درباره موضوع حواس پرتی هم جویا شوید.

فراموش نکنید یک مشکل فردی در سازمان می‌تواند مشکل جمعی هم باشد. از کارمندان دیگر بپرسید که آیا آنها هم با مشکلات یا انتقادات خاصی روبرو هستند یا خیر؟ به هیچ عنوان به یک فرد برچسب نزنید و مشکل قابل مشاهده را از دید جمعی هم بررسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *