روایت ویدیویی ، حاصل سرشت داستانگوی انسان ها
روایت ویدیویی ، حاصل سرشت داستانگوی انسان ها…
بیان داستان ابزاری بسیار قدرتمند است چرا که این مهارت در DNA همه ما نهفته شده است. اگر به هزاران سال پیش برگردیم و به زندگی انسانهای اولیه نگاهی بیاندازیم میبینیم که اجداد ما دانش را از طریق بیان داستان به یکدیگر انتقال میدادند و با همین روند دانش از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده است. همانطور که تکنیکهای بیان داستان در ما ارتقا یافت، کم کم تصاویر را در قالب هنر حکاکی بر روی سنگ به بیانمان اضافه کردیم.
روایت داستان با ویدیو
در طی زمان بیان داستان را به صورت کلمات مکتوب درآوردیم و این سیر تکاملی ادامه داشت تا الان که برای روایت داستان از ویدیو استفاده میکنیم.
در دنیای امروز، ما به طور گسترده ای داستان های خود را از طریق ویدیوها، پادکستها، کتابهای الکترونیکی و عکسها با یکدیگر به اشتراک میگذاریم. از آنجا که بیان داستان در سرشت ما قرار دارد، اغلب جذب افراد و کسب و کار هایی میشویم که داستانهای خود را با ما به اشتراک میگذارند.
ویدیو داستانی
این جذابیت روایت داستانی در بازاریابی ویدیویی نیز، با ظهور ویدیوهایی داستان گونه که در آن زیر و بم یک کسب و کار به یاری روایتی هنرمندانه به پیش چشمان مخاطبین ویدیو تصویر میشود ، نمودی عینی و جذاب به خود گرفته است. ویدیوهایی که روایتگر داستان شکل گیری ، توسعه و نگاه به آینده کسب و کارهای بزرگ همچون هلدینگ هایی که صاحب چندین و چند برند هستند یا حتی کسب وکار های نوپایی که بیش از چند سال از شکل گیری آن ها نمیگذرد، هستند.
امّا امروزه به این نکته نیز باید توجه داشت که کسب و کار های کوچک امروز هم اغلب داستان های جذابی برای اشتراک با مخاطبین خود دارند.
این داستان ها فرصت فوق العاده ای هستند چراکه می توانند در میان مخاطبین بسیار بیشتر از یک کسب و کار کوچک که به طور معمولی شروع به کار می کند، طنین انداز شوند. هر فرد با کلیکی ساده یک داستان ویدیویی از یک کسب و کار را با فرد دیگری به اشتراک می گذارد و سپس آن هم دوباره به همین ترتیب این ویدیو را برای دیگری به اشتراک می گذارد و این روند تا به سرانجام رسیدن یک برندینگ حرفه ای در ذهن مشتریان به همین نحو ادامه پیدا می کند. یک ویدیو داستان کسب و کار اگر به صورت هنرمندانه با احساسات مخاطب گره بخورد بسیار پر طرفدار شده و بسیار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید دیده خواهد شد. در این حالت شما احتمالا شگفت زده می شوید که چطور بیان داستان می تواند کاری کند کسب و کارتان درآمدزایی بیشتری برایتان داشته باشد. البته آنچه که در داستان کسب و کار شما از هرچیزی مهم تر است ایجاد ثانیه هایی بیاد ماندنی از سرگذشت برند خود در ذهن مخاطبین خود و حتی مشتریان وفادار کسب و کارتان می باشد. درکنار این ، بیان داستان ویدیویی ، رشد کسب و کار شما را افزایش می دهد و یک ارتباط انسانی قدرتمند بین کسب و کار شما و مشتریانتان برقرار می کند. نتیجه چه خواهد بود؟ مطمئنم که این جمله را شنیده اید: “مردم با کسب و کار، کسب و کار نمی کنند، بلکه با یکدیگر کسب و کار می کنند. ” پس از طریق ویدیو پل ارتباطی مستحکمی را میان مشتریان و مخاطبین کسب وکارتان بنا می کنید که بر پایه های احساسات و تعاملات انسانی استوار شده است.
شما فرصت فوق العاده ای دارید تا ایده های بکر خود را در این نوع از ویدیو به مرحله اجرا برسانید. خیال پردازی کنید و سیر زمان تاکنون و افق های آینده پیش روی کسب و کارتان را صادقانه برای مخاطبین ویدیو به تصویر بکشید و بهترین ویدیویی را که می توانید، بسازید. مخاطبینتان آن را تحسین خواهند کرد و شما از نتیجه آن سود خواهید برد.
در مرحله اجرا ، ابتدا متن ویدیوی داستان کسب و کار خود را نگارش کنید. می توانید از سوالاتی که در زیر آمده استفاده کنید تا به ایده های جدیدی برسید و سپس یک خلاصه ۵۰۰ کلمه ای از آنچه که می خواهید ویدیویتان دربرداشته باشد، بنویسید. این ۵۰۰ کلمه شرح فراز و نشیب کسب وکار شما به صورت داستانی برای مخاطبین ویدیو خواهد بود.
چرا کسب و کار خود را آغاز کردید؟ دلیل اصلی که در صنعت خود تبدیل به کارآفرین شدید را شرح دهید.
چطور کسب و کار خود را ارتقاء داده اید؟ چه موانعی بر سر کارتان وجود داشت و چطور بر آنها غالب شدید؟
چه زمانی کسب و کار خود را آغاز کردید ؟
آیا وقایع قابل توجهی وجود داشتند که بر کسب و کار شما تاثیر بگذارند؟
آیا مربی یا افرادی که نقش قابل توجهی در حرفه شما داشته باشند در اختیار داشتید که شما را راهنمایی کرده باشند و تاثیری بر روی آنچه که امروز هستید داشته باشند؟
دورنما و ایده ال آینده کسب و کارتان چیست؟