ساختار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک غالباً با حضور دائمی در رسانه اجتماعی آغاز می‌شود. انتشار در این...

ساختار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (رسانه های اجتماعی) در کسب و کارهای موفق

بازاریابی رسانه اجتماعی با استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به منظور ارتباط با مخاطبین برای ساخت برند یا افزایش فروش و هدایت ترافیک وبسایت حرکت می‌کند. بازاریابی رسانه اجتماعی با انتشار محتوا، مشارکت با فالورها و اداره تبلیغات رسانه‌های اجتماعی گره خورده‌است بنابراین در عرصه دیجیتال مارکتینگ شما به این سهم از بازاریابی در ساخت دنیای دیجیتال کسب و کارتان به شدت نیازمند هستید. از اهداف ما در دوره MBA و دوره‌های تکمیلی پس از آن ارائه آموزش‌های کاربردی در این قسمت است. بازاریابی رسانه ۵ ستون دارد که در زیر به توضیح آنها پرداخته می‌شود.

ساختار بازاریابی رسانه اجتماعی در کسب و کارهای موفق چگونه است:

  • استراتژی
  • برنامه‌ریزی و انتشار
  • گوش دادن و مشارکت
  • تحلیل
  • تبلیغات

۱- استراتژی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 قبل از اینکه سریعاً نقشه فعالیت در رسانه اجتماعی را بکشید، بهتر است تصویر بزرگتری را در ذهن خود تداعی کنید. این تصویر با استراتژی شما برای رسانه اجتماعی ایجاد می‌شود.

اهداف شما چیست؟ از این گزینه برای کدام قسمت کسب و کارتان استفاده می‌کنید؟ بعضی از کسب و کارها به دنبال افزایش آگاهی برندشان هستند و بعضی به دنبال افزایش ترافیک وبسایت و فروش رسانه اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا مشارکت پیرامون برند را هم افزایش دهید، یک جامعه بسازید و شبکه پشتیبانی مشتریان را ایجاد کنید هدف شما چیست؟

ضمناً باید خوب بدانید که تمرکز شما روی چه پلتفرمی خواهد بود؟ اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، پینترست، اسنپ چت و … البته بهتر است پلتفرم‌های کمتری را انتخاب کنید تا مخاطب موردنظرتان را بهتر بررسی نمایید و تمرکز بیش‌تری بر جمعیت آنها داشته باشید.

چه نوع محتوایی را در نظر گرفته‌اید؟ لینک‌ها، تصاویر و ویدئوها؟ قرار است به طور آموزشی فعالیت کنید یا سرگرم کننده؟ آیا پرسونای بازاریابی خود را طراحی کرده‌اید؟ در دوره آموزشی MBA بیشتر با اهمیت پرسونای بازاریابی آشنا می‌شوید.

۲- برنامه‌ریزی و انتشار در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک غالباً با حضور دائمی در رسانه اجتماعی آغاز می‌شود. انتشار در این محیط به سادگی منتشر کردن یک پست، تصویر یا ویدئو است. اما این شیوه چندان کارساز نخواهد بود. زیرا شما پلان هر محفظ را از پیش طراحی کرده باشید و این کار را ناگهانی انجام ندهید چون هم وقتتان را می‌گیرد و هم قدرت تحلیل شما را در آینده کاهش خواهد دارد. پس شرط ضروری طراحی پلان محتواست. توجه به زمان‌بندی محتوا و فرکانس بارگذاری هم از قواعد خاص پیروی می‌کند که تسلط بر آنها ضروری است. ابزارهای برنامه‌ریزی بسیاری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا در زمان دلخواه به صورت اتوماتیک محتوای خود را منتشر کنید. یکی از این ابزارها بافر یا بلیش است که در مدیریت بهتر زمان کمک شایانی به شما می‌کند.

۳- گوش دادن و مشارکت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همینطور که کسب و کار و فالوئینگ رسانه اجتماعی شما رشد می‌کند، مکالمه‌هایی هم درباره برند شما شکل می‌گیرند و به سرعت افزایش پیدا می‌کنند. مردم نظرات خود را در رسانه‌های شما در میان می‌گذارند، پست‌های شما را تگ می‌کنند و به طور مستقیم به شما دایرکت می‌دهند. حتی مردم در محیط واقعی هم بدون اطلاع شما دست به تبلیغ از برندتان می‌زنند.

برای این قسمت هم ابزارهای ویژه گوش دادن و مشارکت وجود دارد که در بازاریابی دیجیتال در اختیار شما قرار می‌گیرد. این ابزارها حتی بازخورد پست‌هایی را که در آنها تگ نشده‌اید را هم نشان می‌دهند.

۴- چگونه کیفیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را تحلیل کنیم؟

برای اطلاع از نحوه و کیفیت اجرای شما در میدان بازاریابی رسانه به تحلیل نیاز داریم. آیا سرعت شما نسبت به ماههای گذشته افزایش یافته‌است؟ چه تعدادی از هشتگ‌های برند شما استفاده کرده‌اند؟

البته خود پلتفرم‌ها اطلاعات پایه را در اختیار شما قرار می‌دهند. اما برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر باید کار با ابزارهای تحلیل رسانه‌های اجتماعی را یاد بگیرند مثل تحلیل‌گر بافر!

۵- تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی

هنگامی که بودجه بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد، یکی از عرصه‌های مورد ملاحظه در تکمیل روند پیشرفت کسب و کارتان تبلیغات رسانه‌‌های اجتماعی خواهد بود. تبلیغاتی که به شما مخاطبین بیشماری را معرفی می‌کنند.

پلتفرم‌‌های تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بسیار قدرتمند هستند تا حدی که شما می‌توانید نمایش تبلیغات را برای مخاطب موردنظر خود اختصاص دهید و همچنین می‌توانید مخاطب هدف را مشخص نمایید و تحلیل دموکراتیک، رفتاری و … را مبنای کارتان در تبلیغات قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *