هفت دریچه ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

بیان داستان ابزاری بسیار قدرتمند است چرا که این مهارت در DNA همه ما نهفته شده است. اگر به هزاران سال پیش برگردیم و به زندگی انسان‌های اولیه نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که اجداد ما دانش را از طریق بیان داستان به یکدیگر انتقال می‌دادند و با همین روند دانش از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده است. همانطور که تکنیک‌های بیان داستان در ما ارتقا یافت، کم کم تصاویر را در قالب هنر حکاکی بر روی سنگ به بیانمان اضافه کردیم.
هفت دریچه ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

 

هفت دریچه ، برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

در دنیای کسب و کارهای امروزی نیاز به خلاقیت و ایده های نوآورانه از اصلی ترین نیازهای هر کسب و کار برای حفظ پویایی در بازارهای پر تعامل دنیاست و از ملزومات تولید ویدیو جذاب نیز بروز نبوغ و خلاقیت در آن است و به همین جهت یادگیری و استفاده از تکنیک‌های ایده پردازی و خلاقیت در کیفیت نهایی ویدیو بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در این مطلب ۷ دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو بیان می‌شود و یکی از کاربردی ترین روش های ایده پردازی و خلاقیت، یعنی روش اسکمپر یا SCAMPER را با هم مرور می‌کنیم. امّا اسکمپر، یکی از تکنیک‌های فردی و پرکاربرد خلاقیت و رسیدن به ایده‌های نو است که می‌توان از آن برای حل خلاقانه هر مسئله ای که با آن روبرو می‌شویم، استفاده کنیم.

  • اسکمپر ، تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جدید
  • Substitute ،  جایگزین کردن یا جانشین کردن
  • Combine ، ترکیب کردن
  • Adapt ، سازگار کردن ، وفق دادن
  • Modify/Magnify ، تغییر دادن/ بزرگ کردن
  • Put to another use ، استفاده با کاربری متفاوت
  • Eliminate ، حذف کردن
  • Reverse/Rearrange ، معکوس کردن/ سازماندهی مجدد

 

اسکمپر تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جدید

این تکنیک بر پایه ی ایده یابی فردی طراحی شده است اما به نحو بسیار مطلوبی برای تصمیمات تیمی نیز مفید می باشد. SCAMPER چک لیستی است که به افراد کمک می کند تا به تغییراتی که می توان در محصول یا خدمت فعلی ایجاد نمود و آن را به محصول جدیدی تبدیل کرد، بیاندیشند. از نکات این لیست به دو منظور می توان استفاده کرد. یا به عنوان پیشنهادات اصلی تغییر برای ارتقاء محصول و خدمت فعلی و یا جرقه های بکری برای ایده ی محصولات یا خدمات آینده.

اسکمپر متشکل از حروف اول فعل هایی است که در ایده یابی به این روش مورد استفاده قرار می گیرند.

Substitute  جایگزین کردن/ جانشین کردن

مثال: چه فردی را می توان جایگزین فرد دیگری کرد؟/ به جای ماده ی فعلی می توان چه ماده ی دیگری را استفاده کرد؟/ به جای فرآیند تولید فعلی می توان چه فرآیند تولید دیگری را جایگزین کرد؟/ چه زمانی جایگزین زمان اجرا شود؟/ چه مکان دیگری برای کار مناسب تر بوده و می تواند جایگزین مکان فعلی شود؟

 

Combine  ترکیب کردن

مثال: ترکیب کردن برخی واحد ها و بخش ها با هم/ مخلوط کردن قطعات و مواد جدید/ ترکیب خدمات جدید با خدمات فعلی/ ترکیب کردن برخی از اهداف کوتاه مدت/ ترکیب کردن ایده های مختلف

 

Adapt  سازگار کردن/ وفق دادن

مثال: تغییر دادن عملکردهای مختلف و دستکاری کردن جزئیات برای سازگاری بهتر

Put to another use استفاده با کاربری متفاوت

مثال: از قطعه ی فولادی تولید شده در چه محصول دیگری علاوه بر اتوموبیل می توان استفاده کرد؟/ از تجهیزات تولید تیوپ خمیر دندان می توان در تولید تیوپ کرم مرطوب کننده نیز استفاده کرد؟

Eliminate حذف کردن

مثال: ساده سازی و حذف کردن قطعات غیر ضروری/ تعدیل نیروی انسانی واحد ها

Reverse/Rearrange معکوس کردن/ سازماندهی مجدد

مثال: زیر و رو کردن فرآیندهای کاری/ جا به جا کردن قطعات محصولات/ سازماندهی مجدد زمان بندی هابرای ایده‌پردازی از این هفت دریچه به سوژه مورد نظر برای تولید محتوای ویدیویی نگاه کنید تا به ایده ای دست یابید که کمتر به ذهن دیگران خطور کرده باشد. ممکن است در حال حاضر خیلی از ایده ها عملی نباشند و یا مطابق با تجهیزات و شرایط شما نباشند اما می توان از آنها به عنوان یک منبع خوب برای تغییرات آینده کسب و کارتان استفاده کنید.

تکنیک اسکمپر، یکی از ساده ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها برای رسیدن به ایده ناب و حل مسئله خلاقانه است که همانطور که با مثال شرح دادیم در آن از چند تکنیک‌ یا انواع پرسش‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از: جایگزین کردن، ترکیب کردن، سازگار کردن، تغییر دادن، استفاده با کاربری متفاوت، حذف کردن و معکوس کردن. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توان از هفت دیدگاه متفاوت، به کاوش در مشکلات کسب و کار پرداخت و راه حل های خلاقانه را با تولید محتوای ویدیویی متناسب به کار گرفت. این تکنیکِ کل‌نگر کمک می‌کند تا بهترین تصمیم خلاقانه را برای رشد و توسعه کسب و کارمان بگیریم که منجربه نوآوری و در نتیجه سودآوری بیشتر خواهد شد.

 

در انتها فراموش نکنید یک ایده خوب برای تولید محتوای ویدیویی صرفا ابزاری در دست یک فرد خلاق است که بوسیله اجرای آن شاید بتواند تاثیری شگرف در سطح برقراری تعامل با مخاطبینش داشته باشد با اینکه همواره ایده های متعددی در اطراف ما وجود دارند اما پرداختن و اجرایی کردن درست ایده خلاقانه ای برای ویدیو که بتواند در مرحله انتشار هم، به مقبولیت و موفقیت برسد بسیار سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *