کسب و کار و بازاریابی ارزش آفرین

ویدئوی آموزشی کسب و کار و بازاریابی ارزش آفرین دکتر احمد روستا

کسب و کار و بازاریابی ارزش آفرین

ویدئوی آموزشی کسب و کار و بازاریابی ارزش آفرین دکتر احمد روستا

 

آیا مطالعه‌ی درس ارزش آفرینی، پیش نیاز خاصی دارد؟

شما می‌توانید هر یک از درس‌های مقدماتی مدیریتی متمم (شامل تفکر سیستمی، ارزش آفرینی، تصمیم گیری، مدل ذهنی، مهارت یادگیری و سیستم‌های کنترل مدیریت) را به صورت مستقل و بدون نیاز به مطالعه‌ی سایر درس‌ها مطالعه کنید.

روش پیشنهادی متمم برای مطالعه‌ی درس ارزش آفرینی چیست؟

در صورتی که قصد دارید این درس را به صورت کامل و دقیق مطالعه نموده و درک کنید، پیشنهاد متمم این است که گام‌های زیر را به ترتیب طی نمایید.

 

 

گام دوم – آشنایی با فرصت طلبی و نمونه‌‌های ارزش آفرینی ناپایدار

شاید اگر قرار بود از ادبیات رسانه‌ای استفاده کنیم، همان‌طور که از شغل کاذب حرف می‌زنند باید از اصطلاح ارزش آفرینی کاذب هم صحبت می‌کردیم.

اما منطق کسب و کار، صادق و کاذب نمی‌شناسد. هر چه هست پایداری و ناپایداری است.

درسی که تحت عنوان تفاوت فرصت طلبی و ایجاد ارزش واقعی مطرح شده است، می‌کوشد تصویر شفاف‌تری از مفهوم ارزش در مدیریت ارائه دهد.

درس تفاوت دلالی و واسطه گری در واقع یک مثال از تفاوت فرصت طلبی و ایجاد ارزش واقعی است و در کنار آن مبحث معنا پیدا می‌کند.

با انجام دادن تمرین آن، می‌توانید مطمئن شوید که پیام درس ارزش آفرینی برای شما شفاف شده است و ابهامی در آن وجود ندارد.

گام سوم – آشنایی با نمونه‌هایی از رایج‌ترین مدل‌های ارزش آفرینی اقتصادی

در متمم درس مستقلی برای آشنایی با مدل‌های کسب و کار در نظر گرفته شده است و در آن درس، در مورد شیوه‌های مختلف ایجاد ارزش و تبدیل کردن آن به منافع اقتصادی بحث خواهد شد.

بنابراین قرار نیست فعلاً با آنها گیج شویم.

آنچه فعلاً در حد درس ارزش آفرینی لازم داریم، مروری بر روش‌های کلاسیک ایجاد ارزش اقتصادی است.

گام چهارم- بازارشناسی

بازار خودرو خوب است (یا خراب است).

خدمات مسافرتی در ایران همیشه بازار داشته و دارد (یا اینکه دیگر نخواهد داشت).

بازار مسکن گرفتار رکود شده.

صنعت ساختمان چالش‌های زیادی دارد.

گام پنجم – ماجرای کلاسیک کالا و خدمت

هر روز، با توسعه‌ی تکنولوژی، تشخیص مرز بین کالا و خدمت دشوارتر می‌شود.

این شیوه‌ی تقسیم‌بندی قدیمی، امروز به سادگی قابل استفاده نیست. کالاهای زیادی شکل خدمت پیدا کرده‌اند و خدمات زیادی به تدریج، به شکل کالاهای فیزیکی عرضه می‌شوند.

بگذریم از محصولات جدیدی که نمی‌توان به سادگی برچسب کالا یا خدمت را بر روی آنها چسباند.

دوستی می‌گفت: همه می‌دانیم که رنگ‌های دنیای واقعی، پنج یا هفت یا نُه مورد نیستند.

اما به هر حال، هنوز هم داشتن چند کلمه برای توصیف رنگ‌های مختلف، می‌تواند مفید باشد.

گام ششم- شناخت انگیزه‌ی انسانها

کسی می‌تواند ارزش آفرین باشد که نیازها و انگیزه‌های انسانها را بشناسد.

انگیزه‌هایی که گاهی از چشم خود ما انسان‌ها نیز پنهان است. اما به هر حال، بر اساس آنها تصمیم گیری و رفتار می‌کنیم.

بحث انگیزه شناسی، در متمم به صورت مستقل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گام هفتم- انجام پروژه‌ی درس ارزش آفرینی

اما اگر همه‌ی مراحل قبلی را با حوصله و دقت طی کرده باشید، نباید در ارائه‌ی پروژه برای این درس، با مشکلی جدی مواجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *