اهمیت استراتژی بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی

بدون استراتژی مناسب سهم بازار شما تیره و تار باقی می‌ماند. اصالتاً برای این که به این سهم پی ببرید، باید استراتژی مطلوبی...

اهمیت استراتژی بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی

برای نمایش اهمیت استراتژی بازاریابی دیجیتال بر طبق آمار موجود و گزارش smart sights، ۶۷ درصد بازاریابان در سال ۲۰۱۲ از کانال‎های بازاریابی دیجیتال بهره نمی‌بردند. این عدد در سال ۲۰۱۶ به ۴۴ درصد رسید. همین کاهش نشان می‌دهد که بازاریابان رفته رفته به اهمیت بازاریابی دیجیتال پی بردند. امّا خبر بد این است که بسیاری از شرکت‌های فعال در بازاریابی دیجیتال بدون استراتژی فعالیت می‌کند. به ویژه این امر در کشورها بیشتر دیده می‌شود. بنابراین از اهداف آموزشی ویژه دوره تخصصی MBA با تأکید بر ضرورت استراتژی مناسب در محیط دیجیتال مارکتینگ است.

چرا به استراتژی نیاز داریم؟

دلایلی که باید استراتژی بازرایابی دیجیتال داشت عبارتند از:

  • سهم بازار
  • ریسک‌های عدم ادغام و یکپارچگی
  • هدایت در مسیر تعریف شده
  • دوری از آفت‌های دیوپلیکیشن

۱)سهم بازار

بدون استراتژی مناسب سهم بازار شما تیره و تار باقی می‌ماند. اصالتاً برای این که به این سهم پی ببرید، باید استراتژی مطلوبی را طراحی کرده باشید تا میزان تقاضا را برای خدمات دیجیتال مشخص نموده باشد. محیط بازار در عرصه دیجیتال بسیار پویاست و برای شناسایی عوامل محرک و عناصر این پویایی باید از طریق استراتژی‌های ویژه رفتار مشتریان و رقبا را به دقت تحلیل نمود. مشتریان شما به مشتریان دیجیتال معروفند و این مشتریان علاوه بر تحلیل‌های مفصل به بهره‌برداری از انواع وبسایت‌ها و ابزارهای بازخوردی آنها وابسته‌اند. این ابزارهای بازخوردی به شما کمک می‌کنند تا نقاط ضعف را بهتر پوشش دهید.

۲)ریسک‌های عدم ادغام و یکپارچگی

برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال ابتدا باید یک حقیقت را بپذیرید؛ بازاریابی در سیلوها محقق نمی‌شود. جایی که بازاریاب دیجیتال در دپارتمان IT می‌نشیند، یک فاجعه در حال وقوع است. دیجیتال مارکتینگ هنگامی مثمر ثمر می‌شود که با عرصه سنتی و کانالهای پاسخگویی یکپارچه شود. رسیدن به این ادغام هم نیازمند یک استراتژی ناب است. چیزی که در دوره MBA در بخش بازاریابی به شما آموزش می‌دهیم!

۳)هدایت در مسیر تعریف شده

اگر طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما ناقص باشد یا شرکت و کسب و کارتان فاقد این استراتژی باشد، قطعاً اهداف شما هم سطحی هستند یا احتمالاً وجود ندارند. مسیر بازاریابی دیجیتال باید به گونه‌ای طراحی شود که حتی فعالیت‌های مشخصی بازاریابی را هم زیر نظر بگیرید در سیستم داده‌ها به بررسی آنها پرداخته شود.

۴)دوری از آفت‌های دیوپلیکیشن

گاهی اوقات متوجه می‌شویم که قسمت‌های مختلف یک دپارتمان بازاریابی ابزارهایی را خریده‌اند یا از آژانس‌هایی کمک گرفته‌اند که همه بر وظایف یکسانی در بازاریابی متمرکز گشته‌اند.. این روند که به آن دیوپلیکیشن گفته می‌شود تنها با یک استراتژی کارآمد قابل پیشگیری و حذف است.

چند پیشنهاد برای یکپارچگی بیشتر استراتژی‌ها

پلان کلی بازاریابی دیجیتال می‌تواند براساس پیشنهادهای ما در زیر طراحی شود:

  • کسب آگاهی‌های لازم در زمینه متناسب بازاریابی با سازمان شما (شخصی‌سازی کاربردی)
  • طراحی مسأله و اثبات اهداف بازاریابی (قانع کردن در جریان روند)
  • کانال یابی محبت حفظ سرمایه و ایجاد نتایج مطلوب
  • هدفگذاری برای کانال‌های بازاریابی انتخاب شده
  • طراحی روند جریان کاری به صورت یکپارچه و چند بعدی
  • تحلیل بازخوردها به همراه بررسی مجدد و توسعه یا بودجه‌بندی درباره منابع در صورت ایجاد ضرورت

سخن آخر

اکنون که مشخص شد روند یکپارچه‌سازی و حضور استراتژی چقدر اهمیت دارد می‌توان درک کرد که سازمان‌ها بیش از پیش به دنبال استخدام یا همکاری با استعدادهای برتر هستند. از این رو داشتن تخصص و مدرک در عرصه بازاریابی دیجیتال رفته رفته به یک معیار گزینش برای شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل می‌شود. دوره‌های کاربردی ما علاوه بر آموزش صفر تا صدر به شما مدرک معتبر  وزارت علوم هم ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *