شرایط جذب نیروی انسانی

یکی از مسائل مهم و به نوعی حساس در هر سازمانی جذب نیروی انسانی است. راه‌های گوناگونی برای جذب نیروها وجود دارد اما امروزه راهکارهای زیادی ایجاد شده است که می تواند ریسک استخدام را کاهش می دهد.

شرایط لازم برای استخدام مطلوب:

۱- شرایط فیزیکی:

علت گذاشتن این شرط به این دلیل است که فرد از لحاظ وضعیت جسمانی و سلامت بدنی سالمی برخوردار باشد. برای سازمان نیز بسیار مهم است که نیروی انسانی اش از سلامت کامل برخوردار باشد.

۲- منعطف بودن:

نیرویی که استخدام می‌شود باید از روحیه منعطفی برخوردار باشد. تا در هر شرایطی که سازمان قرار گرفت با آن سازگار باشند و همیشه پذیرای تغییراتی که در سازمان ایجاد می‌شود باشند.

۳- ریسک پذیری:

کسانی که آماده انجام کارهای جدید هستند و از انجام آنها استقبال می‌کنند، کسانی که قدرت ریسک بالایی دارند و از انجام این ریسک هیچ ترسی ندارند.

۴- خلاقیت و ابتکار:

کسی که ریسک می کند از خلاقیت بالایی برخوردار است. آنها همیشه در حال شناخت مسیرهای تازه‌ای هستند و این افراد از دیگران تقلید نمی‌کنند بلکه خود به عنوان الگویی برای دیگران هستند.

۵- انگیزه:

عامل مهمی که به افراد در انجام کارهایشان احساس قدرت می‌دهد انگیزه است. افرادی که انگیزه بالایی دارند در تکاپو هستند تا به نتیجه برسند و هرگز در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شوند و نمی‌گذارند که عاملی آنها را از رسیدن به مقصد دور کند. برای یک سازمان نیاز است که این افراد را داشته باشد تا در سختی‌ها و شرایط بحرانی وضعیت را به حالت مطلوب برگردانند.

۶- سرعت یا دقت:

فردی که فعالیتش را به می‌خواهد به سرعت انجام دهد دقت کار او نیز کاهش می‌یابد. بهتر است همیشه با آرامش و با دقت کاری را به اتمام برسانید تا یک کار بدون نقص را تحویل دهید.

۷- روحیه مشارکت:

یکی از مهمترین ویژگی هر کارمندی باید دارا بودن روحیه همکاری و مشارکتی باشد. چرا که همه این افراد و گروه‌ها به یک مجموعه‌ای کلی تبدیل می‌شوند. اگر همه افراد با هم همسو باشند و برای یک هدف تلاش کنند قطعا آن سازمان به موفقیت می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *