چارچوب گزارشگری مالی در ایران

در ژانویه 2014 ، SEO بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه همه شرکتهای فهرست شده می توانند داوطلبانه IFRS را در صورتهای مالی...

چارچوب گزارشگری مالی در ایران

در حال حاضر ، شرکت های ایرانی باید از GAAP ایران استفاده کنند. با این حال ، در سپتامبر ۲۰۱۱ ، مجمع عمومی سازمان حسابرسی ایران (تنظیم کننده استاندارد ایران تحت کنترل وزارت دارایی ایران) طرحی را تصویب کرد که شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران (SEO) و همه بانکها باید از تاریخ معینی به بعد براساس IFRS گزارش دهند. این در ژوئن ۲۰۱۲ توسط وزیر دارایی و اقتصاد ایران تصویب شد.

SEO یک کمیته استراتژی IFRS ایجاد کرده است که شامل نمایندگان انجمن حسابداران رسمی ایران (IACPA) ، سازمان حسابرسی ایران ، موسسه حسابداران رسمی ایران (IICA) ، امور مالیاتی ملی ایران (INTA) ، وزارت امور مالی و اقتصادی و همچنین متخصصان خارجی منتخب. SEO یک وب سایت اختصاصی راه اندازی کرده است که کلیه تصمیمات و هرگونه پیشرفت را ثبت می کند و همچنین برای شرکت های آسیب دیده کمک و اطلاعات ارائه می دهد: http://ifrs.seo.ir/ (فقط به زبان فارسی موجود است).

از جمله جزئیات کلیدی که باید ذکر شود ، حقایق زیر است:

در ژانویه ۲۰۱۴ ، SEO بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه همه شرکتهای فهرست شده می توانند داوطلبانه IFRS را در صورتهای مالی تلفیقی خود اعمال کنند ، با این حال ، صورت مالی اصلی اصلی باید مطابق با GAAP ایران ارائه شود. در نقشه راه IFRS SEO آمده است که از سالهای مالی که از ۲۱ مارس ۲۰۱۶ یا بعد از آن شروع می شود ، همه بانک ها ، شرکت های بیمه ، موسسات مالی پذیرفته شده و همه شرکت های پذیرفته شده با سرمایه ثبت شده بیش از ۱۰ تریلیون ریال ایران باید دو مجموعه صورت های مالی تهیه کنند. – یکی مطابق IFRS و دیگری مطابق با GAAP ایران. هر دو مجموعه صورتهای مالی باید حسابرسی شوند. انتظار می رود که سایر شرکتهای فهرست شده صورتهای مالی IFRS را در سال ۲۰۱۸ ارائه دهند ، اما تصویب زودتر مجاز است. دو اصلاح اختیاری IFRS در ایران وجود دارد:

سرقفلی در طول عمر مفید خود استهلاک می شود اما نباید بیش از ۲۰ سال باشد و در صورت نشان دادن افت ارزش مشمول امضاء می شود. سرمایه گذاری در ابزارهای خالص دارایی بدون قیمت به بهای تمام شده اندازه گیری می شود و در صورت نشان دادن ارزش افزوده مشروط به کسر ارزش می باشد.

نقشه راه شامل شرکت های غیر بورسی نمی شود. به دلیل مشکلات گذار و موسسات اعلام آمادگی برای ارائه صورت های مالی IFRS ، مهلت تمام بانک ها ، شرکت های بیمه ، موسسات مالی پذیرفته شده و کلیه شرکت های پذیرفته شده با سرمایه ثبت شده بیش از ۱۰ تریلیون ریال ایران بعداً به اولین مورد منتقل شد. سالهای مالی که از ۲۱ مارس ۲۰۱۷ یا بعد از آن شروع می شود و سپس به سالهای مالی که از ۲۱ مارس ۲۰۱۸ یا بعد از آن شروع می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *