چالش های بازاریابی دیجیتال و راه‌حل آنها

نداشتن بودجه و یا کمبود آن می‌تواند دیجیتال مارکتینگ را به بن‌بست برساند. این در حالی است که بودجه‌های کم با...

چالش های بازاریابی دیجیتال و راه‌حل آنها

بازاریابی دیجیتال چالش های خاص خودشان را دارند و می‌توان گفت مشکلاتی که در این مقاله مطرح می‌شوند تقریباً اجتناب ناپذیر هستند و برای هر بازاریاب دیجیتالی ایجاد می‌شود. در دوره‌های تخصصی MBA ما قصد داریم تا راهکارهای ویژه‌ای را برای رفع این مشکلات در اختیار شما قرار دهیم. این چالش های بازاریابی دیجیتال عبارتنداز:

  1. محاسبه متریکس
  2. بودجه کم یا نبود بودجه
  3. آپدیت‌های گوگل

چالش اول بازاریابی دیجیتال: محاسبه متریکس

محاسبه متریکس به خودی خود مشکل بزرگی به حساب نمی‌آید امّا در دو حالت زیر می‌تواند مسئله‌ساز باشد. نخست این که شما نتایج متریکس را در اختیار دارید. تصور کنید شما به مدت شش ماه بر روی یک کمپین کار کرده‌اید و تمام تلاش خودتان را برای موفقیت این کمپین به نمایش گذاشته‌اید. خلاصه همه کاری کرده‌اید تا سربلند باشید. پس کمپین پایان می‌یابد و نتایج محاسبه می‌شوند.

متریکس به شما می‌گوید که علی رغم تلاش‌های شما اهداف به واقعیت تبدیل نشده‌اند شما بودجه را خرج کرده‌اید و مثلاً ۶ ماه روی آن وقت صرف کرده‌اید و نتیجه هم عایدتان نشده‌است. اکنون آه بلندی می‌کشید! بنابراین شما داده‌ها را جمع آوری می‌کنید و خودتان را دلداری می‌دهید که حداقل درس‌هایی را از رفتار کاربران یا هدفگذاری فرا گرفتم شاید هم از کپی تبلیغات و یا کلمات کلیدی درس‌های جدید بگیرید. خب باید دوباره درخواست بودجه بدهید و دوباره سعی کنید. اینجاست که استرس نمایان می‌شود.

حالت دوم مشکل محاسبه متریکس که بازاریابی دیجیتال را به خود مشغول می‌سازد این است که اصلاً متریکس ندارند! مثال آن متریکس محتواست. ۸۸ درصد بازاریابان از ادغام محتوا در استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند و امّا ۵۷ درصد از آنها با چالش محاسبه استراتژی‌های بازاریابی محتوا روبرو می‌شوند. این یعنی بیش از نیمی از آنها متوجه نیستند که چه متریکس‌هایی را باید مورد سنجش قرار دهند.

راهکار برای چالش محاسبه متریکس

در آغاز مراحل توسعه استراتژی خود، شما باید مشخص کنید که مهم‌ترین قسمت کمپین شما کدام است؟ آیا فروش سیستم مهم‌ترین است یا افزایش بازدید ویدئوها؟

در مرحله بعدی باید هدف اصلی را تعریف کنید چون غالباً در دور اول کمپین این هدف ملاقات نمی‌شود. بعلاوه، شما به متریکس‌های دیگری هم نیاز دارید تا کیفیت موفقیت و یا شکست کلی را محاسبه کنید. در دوره‌های آموزشی MBA این موارد به تفصیل به شما آموزش داده خواهد شد.

چالش دوم بازاریابی دیجیتال: بودجه کم یا نبود بودجه

نداشتن بودجه و یا کمبود آن می‌تواند دیجیتال مارکتینگ را به بن‌بست برساند. این در حالی است که بودجه‌های کم با انتظارات بالا هم همراه می‌شوند. پس قضیه پیچیده‌تر خواهد شد!

مثلاً انتظار می‌رود که از یک ویدیو ده هزار بازدید و ورودی ایجاد شود در حالی که بودجه تبلیغات کفایت نمی‌کند یا موجود نیست. بله یک وضعیت واقعی و مشکل ساز است.

راهکار بودجه کم یا نبود بودجه

همه بودجه‌های کلان ندارند. دیجیتال مارکت‌ها هم باید خود را آماده سازند که با کمپانی‌هایی با بودجه کم همکاری کنند. از طریق روشن‌سازی انتظارات واقع‌گرایانه شما قادر خواهید بود رئیس یا ارباب رجوع خودتان را قانع کنید که با صرف چه مقدار هزینه چه نتایجی می‌گیرند. در این قسمت بازاریاب دیجیتال باید مهارتهای مذاکره را به دست بیاورد تا روند قانع کردن به خوبی پیش رود و به همین خاطر اهمیت شراکت در دوره MBA مورد تأکید مجدد قرار می‌گیرد زیرا آموزش تعامل و مذاکره اصولی از سرفصل‌های اصلی در دروس MBA می‌باشد.

بعد از اقناع تعیین بودجه وقت آن است که به مسیر خود بازگردید و از نتایج به دست آمده در گذشته استفاده کنید. مقایسه دقیقی انجام دهید و زمان حصول هدف و اشتراکات مسیرهای گذشته را تخمین بزنید. نهایتاً باید آموزش ببینید که چگونه از روند اجرا و کسب نتایج گزارش بسازید، شرایط را مسجل کنید و جلسه نهایی را با رئیس یا کارفرمای خود برپا کنید.

چالش سوم بازاریابی دیجیتال: آپدیت‌های گوگل

همیشه سعی داریم که بالاتر از آپدیت‌ها قرار بگیریم. ما تمام سعی خود را می‌کنیم امّا الگوریتم‌ها تغییر می‌کند! و این مشکل بزرگی برای ما بازاریابان دیجیتال است. بنابراین گوگل هم به خودی خود یک مسئله ساز بزرگ است.

راهکار آپدیت‌های گوگل آپدیت‌های گوگل

شما هم باید مثل گوگل عمل کنید. یعنی در بالا قرار بگیرید و پیشتاز صنعت باشید. گوگل به رفتار مشتری، باگ‎‌های سایبر، اسپم و دیگر مسائل وبسایت توجه می‌کند. شما هم باید همین کار را بکنید. چنانچه این آموزش‌ها را دریافت کنید، پیش‌بینی برای شما بسیار آسان خواهد شد.

برای مثال وقتی ما از موبایل خود استفاده می‌کنیم و از آن مثل کامپیوتر بهره‌برداری می‌کنیم گوگل و دیگر موتورهای جستجو شروع به یادداشت برداری می‌کنند. در این حالت افرادی که وبسایت خودشان را برای موبایل‌ها و پاسخ به آنها مجهز کرده‌اند بهتر وضعیت را پیش‌بینی می‌کنند.

همچنین برای این مشکل می‌توانیم بلاگ‌های سئوی برتر دنبال کنیم. این پست‌ها توسط متخصصین نوشته شده‌اند که برخی از آنها ارتباط چشمگیری تا گوگل دارند و سابقه بلند آنها احتمال پیش بینی قوی‌تر را برایشان ایجاد می‌کند. در دوره MBA به شما می‌گوییم که چطور و تحت چه شرایطی از پیش‌بینی‌های سئو توسط منابع صحیح استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *