۱۰ نکته برتر آموزنده تبلیغات دیجیتال برای استراتژی بازاریابی
تبلیغات دیجیتال تبدیل به یکی از بزرگترین اجزای تشکیل دهنده استراتژیهای بازاریابی در دنیای مدرن شده است و باید آن را در استراتژی تجارت خود در نظر بگیرید. خواه کسب و کار شما B2B یا B2C باشد، با اجرای صحیح تبلیغات دیجیتال قادر خواهید بود حضور آموزش الکترونیکی خود را با موفقیت رشد دهید و در نهایت به رسیدن به بازده سریعتر و فروش منجر خواهد شد. اکنون بیش از هر زمان دیگر تبلیغات دیجیتال این امکان را برای شرکت شما فراهم میکند که نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنید. با این حال اگر وقت کافی برای تبلیغات خود صرف نکرده باشید احتمالا به نتیجه دلخواه دست نخواهید یافت. خواه طرح، کانال یا پیام رسانی باشد باید تمام جنبههای تبلیغات در آن در نظر گرفته شود تا به نحو مطلوب عمل کند. برای شناسایی بهترین راهها در جهت ایجاد و بکارگیری تبلیغات دیجیتال به کارشناسان حوزه تبلیغات دیجیتال مراجعه کردهایم، همچنین با مشورت گرفتن از روسای خود در Blue Fountain Media مجموعهای از نکاتی که میتواند به هر شرکتی برای رسیدن به کمپین خود کمک کند را آماده کنیم. از بهترین کانالها تا بهترین محتوای تبدیل کننده را پوشش دادهایم. نگاهی به این ۱۰ تاکتیک میاندازیم و میبینیم که آیا ادغام آنها در استراتژی بازاریابی شما میتواند به شرکتتان در دستیابی به نتایجی که مورد نظرتان است کمک کند:
- عناصر خلاق
- عاقلانه خرج کنید
- تحقیقات خود را انجام دهید
- فرآیند خریدار
- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
- معیارهای شبکههای اجتماعی را به ROI (نرخ بازگشت سرمایه) پیوند دهید
- اهرم فیسبوک
- تمام کانالهای بازاریابی را ادغام کنید
- ژئوفنس یا حصار جغرافیایی، مرزهای مجازی در دنیای واقعی
- بهینهسازی تبلیغات لیست محصول
۱) عناصر خلاق
کسب و کار شما دارای مولفههای دیداری میباشد که باید از آنها در جهت برتری در رقابت استفاده کنید. خواه آرم، نشان، فونت یا طرح رنگی که داشتن آن میتواند به شناخته شدن برند شما کمک کند. شما باید توجه مخاطبان را جلب کنید و در عین حال نیز توجه آنها باید معطوف به شما بماند و برندتان در خاطرشان بماند. اضافه کردن عناصر دیداری منحصر به فرد و خلاقانه در تبلیغات امری حیاتی برای موفقیت در تبلیغات میباشد. سارا مالوی (Sara Maloy) مدیر بازاریابی محتوا در Shutterstock بیان میدارد شما نیاز به مجموعهای از عکسهای خلاقانه و سازگار دارید:
هنگام تبلیغات در شبکههای اجتماعی این نکته بسیار مهم است که به منظور جلوگیری از دیدن چند باره پستها توسط مخاطب، خلاقیت خود را به روز کنید.
هنگام آزمایش تغییرات و کمپینهای جدید به دنبال تصاویری باشید که از زیبایی مطلوبی برخوردارند تا نتیجه کمپین اجتماعی شما برای کاربرانی که ممکن است با بیش از یک تبلیغ روبرو شوند آشنا باشد و البته تکراری نباشد. درکل شما باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات اجتماعی یک داستان منسجم را روایت میکند و این تصویر کپی برابر اصلی باشد که با CTA یا محتوای پیوند منطبق است، و این نیز البته باید با برند تجاری شما منطبق باشد.
سارا مالوی، مدیر بازاریابی محتوا، Shutterstock
۲) عاقلانه خرج کنید
هر پلتفرمی که برای بازار آموزش الکترونیکی استفاده میشود ارزش متفاوتی برای شما دارد. بازاری که شما میخواهید سرمایه و وقت بیشتری در آن سرمایهگذاری کنید را بررسی کنید و بدانید کدام یک از آنها ضروری نیستند. برخی پلتفرمها برای یک شرکت بسیار سودمند هستند در حالی که برای شرکت دیگر هیچ سودی ندارند. همه اینها به برند شما بستگی دارد و باید بودجه خود را برحسب آن برنامهریزی کنید. Hitesh Sahni، از مشاور بازاریابی شرکت Smemark عقیده دارد تصمیماتی که در کمپینها گرفته میشود باید مبنای تعیین پلتفرم مورد استفاده در تلاشهای تبلیغاتی خاص شما باشد.
دانستن ارزشی که هر کانال ارائه میدهد بسیار با اهمیت است. موتورهای جستجوگر تبلیغات مانند Google Adwords، بهترین کارایی را هنگامی دارند که تقاضا معین برای محصول یا خدمت شما باشد و شما نیز مشتریانی را هدف میدهید که از جستجوی آموزش الکترونیکی برای محصول یا خدمتی استفاده میکنند.تبلیغات جستجو برای استارتاپی که محصولی جدید و نوآورانه تولید کرده که قبلًا هرگز در بازار دیده نشده است تاثیر کمتری دارد. یا برای محصولاتی که عمدتاً مردم در فروشگاههای حقیقی خریداری میکنند و کمتر بصورت آموزش الکترونیکی آنها را برای خرید جستجو میکنند. در این موارد شما باید تقاضا را از طریق تغییر در روند خرید مشتری ایجاد کنید. و در اینجاست که شبکههای مجازی این جای خالی را پر میکند. کاربران شکبههای مجازی پروفایلهای خود را با جزئیات جمعیتی و دیگر علایقشان پر میکنند، این بدان معناست که شما میتوانید کسانی را که احتمالا به کسب و کار شما علاقهمند هستند (چه برای این منظور جستجو انجام داده باشند چه نه) پیدا کنید.
۳) تحقیقات خود را انجام دهید
ممکن است ایدههایی براساس تجربه تبلیغات گذشته که برای مخاطبانتان بهتر خواهد بود داشته باشید.، اما صرف زمان برای تحقیقات دقیق و داشتن دادههایی برای پشتیبانی از اقدامات خود مهم است. ممکن است پیشبینی کنید که مشتریان هنگامی که در جهت کاملا متفاوتی گام برمیدارند، رفتاری کاملا خاص داشته باشند. این نکته بسیار ضروری است که با استفاده از اطلاعات کسب شده از تحقیقات در اسرع وقت برای این امر آماده شوید و استراتژی بازاریابی خود را طرح ریزی کنید.Elliot Simmonds این مفهوم را در زیر توضیح میدهد:”بسیاری از افراد از پستهای اسپانسردار و سایر تبلیغات پولی استفاده میکنند و به نظر میرسد خیلی از آنها ازاینکه به راحتی با پرداخت پول و دیدن بازدیدها و کلیکها بسیار خوشحالند، حتی اگر برخی از آن کلیکها را افرادی که آن خدمت یا محصول تبلیغ میکنند یا به وفور از آن استفاده کردهاند. اکثر پلتفرمها به شما این امکان را میدهند که پستها و تبلیغات اسپانسر دارتان را بصورت خاص در نظر بگیرید و توصیه من به شما این است که پس از یک دوره (حتی در کوتاه مدت) از تحقیقات این کار را انجام دهید. شاید غریزه جاهطلبیتان چیزهای زیادی درباره مشتریانتان به شما بگوید ولی باید با صرف زمان خودتان آنها را پیدا کنید. کدام پروفایل مصرف کنندگان بیشترین خرج را میکند؟ کسانی که بارها برای خرید اقدام میکنند کدامند؟ بیشترین مشتری را از کجا دارید؟
۴) فرآیند خریدار
دانستن سفر خریدار و اینکه شما در هر مرحله از فرآیند چه چیزی ارائه دهید که برای کاربران موثرتر باشد. گزینههای زیادی همراه با جزئیات هنگام مشاهده تجزیه و تحلیل خریدار وجود دارد.شما میتوانید هر قدم بازدید کننده از وبسایتتان را مشاهده کنید، چقدر زمان در هر صفحه میگذرانند و کدام صفحه باعث ترک کردن وبسایت توسط آنها شده است. با استفاده از این اطلاعات میتوانید بازاریابی دیجیتال خود را در اختیار مخاطبان قرار داده در نتیجه این چرخه را برای آنها راحتتر و برای شما سودمندتر میشود. James Kirby، متخصص PPC در Blue Fountain Media اهمیت این موضوع را بیان میکند:
شروع به هدف قرار دادن کاربرانی که در انتهای قیف قرار دارند بکنید، به عنوان مثال هدف قرار دادن مخاطب در بازار به گل این امکان را میدهد که سابقه کاربر را مشاهده کند و بفهمد آنها در کجای مرحله خرید خود قرار دارند. این کار به خرده فروشان اجازه خواهد داد مشتریان بالقوه، کسانی در آخر قیف هستند و تصمیم خود را برای خرید گرفتهاند، هدف قرار دهند. هماکنون ۴۹۲ مخاطب مختلف بازار برای دسترسی وجود دارد. هدف قرار دادن روشهایی نیز این اغلب توسط خرده فروشان و مغازهداران نادیده گرفته میشود بنابراین باید از مزایای آن بهره برد.
۵) مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
درک کامل اینک چه کسی مخاطبتان است و بهترین بازار برای آنها چیست بسیار حیاتی است. قبل از ایجاد گسب و کار باید خریداران را شناسایی کنید. این مهترین قدم در تنظیم استراتزی بازاریابی چه در حالت مجازی و چه در حالت غیر مجازی میباشد و جنبه کاملاً مشخصی از برند شماست که مرتبا میتوانید به آن مراجعه کنید. Saen Gallahar مدیر رسانه اجتماعی در بازاریابی i7 اهمیت تعریف مخاطبان هدف در آغاز کمپینهای تبلیغات دیجیتال توضیح میدهد:
هنگام صحبت از تبلیغات دیجیتال در هر کسب و کاری دانستن اینکه چه کسانی مخاطبمان هستند و مخاطبان در چه شبکههای اجتماعی بیشتر وقت خود را میگذرانند و اینکه برای آن شبکه اجتماعی چه نوع محتوایی باید آماده شودکه مخاطبان را به خود جلب کند بسیار موثر است. هنگام صحبت از شبکههای اجتماعی اولین اسم که به ذهن میرسد فیس بوک است زیرا این سایت بهترین گزینهها را جهت تعیین افرادی که میخواهید آنها زا بازاریابی کنید با بودجه مورد نطرتان در اختیار شما قرار میدهد. همچنین این سایت این امکان را به شما میدهد که مخاطبان خود را بر مبنای حداکثر ۱۰ علاقهمندی آنها انتخاب کنید. شما باید بدانید مخاطبانتان به چه کارهایی و چه چیزهایی علاقهمند هستند و برمبنای آنها محتوای خود را تولید کنید.
۶) معیارهای شبکههای اجتماعی را به ROI (نرخ بازگشت سرمایه) پیوند دهید
برای مشاهده بهترین عملکرد در میان تلاشهایتان باید قادر باشید دادهها را از نتایج به دست آمده استخراج کنید. هنگامی که به بازاریابی آموزش الکترونیکی میپردازید با گروههای مختلف مردم در ارتباط هستید و این امر باید هنگام سنجیدن نتایج مورد توجه قرار گیرد. باید به آنچه که باعث افزایش مورد توجه قرار گرفتن شرکت شما شده است دقت کنید و در مقابل آنچیزی که باعث تسریع این روند شده است.Harpreet Singh مدیر عامل و بنیان گذار Kvantum معتقد است برای توسعه یک استراتژی قابل اعتماد در شبکههای اجتماعی یک برند باید این عوامل کلیدی را مورد توجه قرار دهد:”۱.مخاطبان اجتماعی شما تنها یک قطعه جدا از افرادی که سعی دارند با دیگران دوست شوند و یا با دیگران معامله کنند نیستند. هنگام تعامل با برند شما آنها را میتوان به گروههای رفتاری با ماموریتهای متفاوت تقسیم کرد.۲. کانالهای اجتماعی نشاندهنده یک زندگی هستند از افراد در گروههای مختلف که نظرات خود را ابراز میکنند و به رویدادهای جهان واکنش نشان میدهند. آنها در یک جریان ثابت قرار دارند. توسعه طرفیت در جهت نظارت بر آن در زمان واقعی و واکنش به رویدادهای جهان واقعی برای مرتبط بودن با این گفتوگوی اجتماعی بسیار حیاتی است.۳. این دلیل نمیشود که مشتریان فقط بخاطر لایکها و به اشتراک گذاشتن پستهای بیشتری مشتریان به یک فروشگاه بروند و خرید کنند. در حالی که ارتباطاتی بین این عوامل وجود دارد ولی عوامل دیگری نیز مانند پویایی اجتماعی، تاثیرات ارتباطات دو سویه، حجم مخاطبین هدف، موضوعات تعاملات اجتماعی، رسانههاس اجتماعی رقابتی و غیره نیز وجود دارند. یک برند باید استانداردهای رسانههای اجتماعی را با معیارهای سخت مانند فروش، نرخ بازگشت سرمایه، جذب مخاطب و هدایت آنها نیز ارتباط برقرار کرد.”
۷) اهرم شبکه های اجتماعی
برطبق تحقیقی از جانب eMarkter، ۸۰ درصد کسب و کارهای کوچک و متوسط تبلیغاتی در فیسبوک نداشتهاند. Jayme Pretzloff، مدیر بازاریابی شرکت Wixon Jewelers عقیده دارد فیسبوک بهترین فضا برای تبلیغات در کسب و کارهای کوچک است او همچنین بر اهمیت کار بروی آن تاکید میکند:
فیسبوک به شما اجازه داده است در سطح جدیدی از دهان به دهان خود را به همه معرفی کنید. اکنون بیش از هر زمان دیگر توصیه از جانب دوستان تاثیر بسزایی دارد و میتواند حتی محطاطترین مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. ما میدانیم نتیجه تبلیغات در فیسبوک یک شبه برای کسب و کار اتفاق نمیافتد، پس چگونه میتوانیم با یک تلاش در مدت کوتاهی گروهی در جهت شروع کار شما در شبکههای اجتماعی تشکیل دهیم؟ فیسبوک مدل تبلیغاتی فوقالعادهای دارد که به کسب و کارهای کوچک این امکان را میدهد تا به سادگی برای بازارهای هدف خاص و بدون استفاده از بانک تبلیغ کنند. حتی با سرمایه متوسط شما میتوانید مشتریان خود را جذب کرده آنها را با خود همراه کنید. در صورت استفاده صحیح از فیسبوک میتوان آن را به قدرتمندترین ابزار تبلیغات تبدیل کرد. ابتدا چند تبلیغ را امتحان کنید و سپس نتایج آنها را در سازمان خودد مورد بررسی قرار دهید.
۸) تمام کانالهای بازاریابی را ادغام کنید
برای جذب هرچه بهتر مخاطبین نیاز به فرستادن پیام تبلیغاتی بطور مداوم دارید. این بدان معناست که در پلتفرمهای مختلف تبلیغ شما یک مفهوم را به کاربران برساند. ما میدانیم که در بازار شبکههای اجماعی مختلف نظرات و احساسات متفاوتی وجود دارد. پس باید با صرف وقت و تلاش زیاد پاسخگوی این نظرات و احساسات در حالی که صدای منحصر به فرد و در عین حال سازگار را باید برای برند خود نگه میدارید، برای هر سایت باشید. Adam O’Leary رئیس Encite Marketing جزییات این ایده را بیان میدارد:
بهترین توصیهای که میتوان به صاحبان کسب و کار کرد این است که تا حد امکان کمپینهای خود را با دیگر کانالهای بازاریابی خود ادغام کنند. یک کمپین بازاریابی ادغام شده نتایج خیلی بهتری از هر کمپینی که در ابتدای راه است دارد. به عنوان مثال تبلیغات فیسبوک هنگام تبلیغ یک محصول یا عرضه یک محصول جدید به خوبی کار میکند، ولی هنگامی که توسط دیگر کانالهای بازاریابی نظیر ایمیل پشتیبانی شود نتایج خیلی بهتری خواهد داشت.
۹) مرزهای جغرافیایی
راههای نسبتا جدید در تبلیغات دیجیتال امیدهای زیادی به بازاریابان مخصوصا آنهایی که در حوزه B2C فعالیت دارند داده است. این راهها با روشی کاملا جدید براساس موقعیت فیزیکی مشتریان هدف خود را بیابید و آنها بصورت کاملا طبیعی به سمت تجارت شما بیایند.Andrea Mocherman، معاون بازاریابی در Gravit8 Marketing چگونگی تاثیر ژئوفنس برای تجارتهای مختلف در فروش را بیان میدارد:” استفاده از ترکیب ژئوفنس با تبلیغات دیجیتالی در جهت جذب مشتری در زمان و پیام صحیح و جلب نظر آنها به سمت فروشگاه به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به ابزاری موثر برای بازاریابان است. این نوع کمپینها بطور متوسط بازدید را ۳ برابر و فروش را ۲۷ درصد افزایش میدهد.توانایی هدف قرار دادن مشتریان هدف براساس علایقشان و جذب آنها از طرق پیشنهادهایی که آنها را مشتاق به خرید کند ژئوفنس را برای بازاریابان قدرتمند کرده است. ژئو فنس این امکان را ببه بازاریابان میدهد که حصار خود را دور هر نقطه و یا آدرسی که میخواهند بکشند و هنگامی که مشتری از آن منطقه عبور میکند اعلانی را برای او ارسال کنند. صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک میتوانند از این تکنولوژی در جهت جلب مشتری و در نهایت سودآوری استفاده کنند.
۱۰) بهینهسازی تبلیغات لیست محصول
تبلیغات لیست محصول باید تمام مشخصات مورد نظر خریداران را هنگام جست و جو داشته باشد. نباید اجازه دهید مشتریان بالقوه مجبور باشند برای خرید تحقیقات بیشتر انجام دهند چرا که در این صورت در خطر از دست دادن آنها قرار میگیرید، پس به تمام سوالاتی که امکان دارد در ذهن آنها شکل بگیرد پاسخ دهید. هراطلاعاتی که ممکن است برای فرآیند خرید موثر باشد را اضافه کنید.Monica Cabaniss در PPC این مسئله را شرح میدهد:
گذاشتن وقت برای توصیف جزییات محصولتان میتواند آن را در PLA، Google، Bing و اکنون در Facebook بخوبی معرفی کند. هماهنگ کردن تصویر محصول با توضیحات آن در صفحه نتایج جست و جو، جنبه بصری به متن عادی تصویر اضافه خواهد کرد.
در نهایت، تبلیغات دیجیتالی برای هر شرکتی که به دنبال بازار موثر برای مخاطبان مناسب است میتواند به کلیدی برای موفقیت آنها بدل شود. اگر به دنبال افزایش تاکتیکهایتان و گسترش دامنه عملکرد فعلی خود هستید، در تلاش باشید که این تاکتیکها را با استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود ادغام کنید. در حالی که استفاده از این نکات در زمان حال و آینده نه چندان دور در نهایت باید به بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) منجر شود، ه یاد داشته باشید که دائما بدون در نظر گرفتن پلتفرم یا کانال که در آن هستید مشتاق به یادگیری تغییرات و نوسانات در تبلیغات دیجیتالی باشید.فعال بودن و خود را به روز نگه داشتن به شما در رقابتتان کمک خواهد کرد.