ارزیابی تاثیر ویروس کرونا برمدل کسب و کار شما

هنگامی که بحران‌هایی نظیر کرونا ویروس یک سازمان را با مشکل مواجه می‌کند، مدیران باید بصورت سریع و در دراز مدت تاثیر آن را بر مدل کسب و کار سازمان مورد ارزیابی قرار دهند. چهارچوبی که ما در مدت بیش از 10 سال به آن دست پیدا کرده‌ایم می‌تواند به مدیران در شناسایی مدل تجاری ریسک‌ها و فرصت‌ها در بحران کنونی کمک کند.
در ابتدا باید به چهار بعد اصلی مدل کسب کار خود رجوع کنید: مشتریان، ارزش نمایان، ارزش مشخص، اعتبار ظاهری. پس از آن شما باید ارتباطات بین این ابعاد را تحلیل و بررسی کنید. سپس اهدافی واقع‌بینانه را در مدت بحران و پس از آن برای سازمان خود تعریف کنید. (ممکن است نیاز به در نظر گرفتن اهداف مختلف رای سناریوهای مختلف داشته باشید، مثل بهبود سریع بحران را در مقابل قرنطینه بلند مدت.)
 

چهار بعد اصلی مدل کسب کار

ابتدا باید تاثیر این بحران را بر تقاضای مصرف کننده بررسی کنید. آیا تقاضای کلی بالا می‌رود یا پایین خواهد رفت؟ الگوهایی هزینه چگونه تغییر ( برای مثال بیشتر streaming و کمتر برای سینما هزینه می‌شود.) خواهد کرد؟ آیا نیاز به پیدا کردن راه‌های جدید برای رساندن اجناس به مشتری ( مثلا باید فروش به صورت حضوری را به فروش آنلاین تغییر دهید) دارید؟ آیا گروه جدیدی را باید به عنوان مشتری (برای مثال دولت و یا مشتریانی که در خانه کار می‌کنند) مورد توجه قرار دهید؟ و در پایان اینکه آیا ویروس نگرانی‌های ایمنی ( برای مثال فروش سرویسی که نیاز به روبرو شدن با افراد دارد) ایجاد می‌کند؟
همچنین تاثیر بحران را بر گزاره‌های ارزش باید در نظر بگیرید. برای مثال به صنعت آموزش عالی خودمان نگاهی می‌کنیم. نیازهای مشتریان با بحران ویروس کرونا تغییری نکرده است و دانش‌آموزان همچنان در پی کسب دانش هستند. ولی اگر کلاس‌های آموزشی بخواهند به تعطیلی خود برای بلند مدت ادامه دهند، کالج‌ها و دانشگاه‌ها باید به فکر ایجاد تفاوت با دیگر رقبا از طریق ایجاد ارزش به عنوان یک موسسه آنلاین باشند. (این بحران احتمالا فراگیری آموزش تلفیقی (آموزش از طریق رسانه‌های آنلاین) و پذیرش MOOC را تسریع می‌بخشد.)
ما از اصطلاح ابعاد ارزش برای توصیف فروش‌های یک سازمان و کانال‌های بازاریابی استفاده می‌کنیم. در بحران کنونی ومحدودیت‌های آن بر تعاملات افراد و مسافرت که کانال‌های معمولی برای نشان دادن ارزش مثل جلسات با مشتریان، نمایشگاه‌های تجاری و گردهمایی‌های صنعت را متوقف می‌کند. آیا فکر نمی‌کنید به راه‌های جدید برای نشان دادن ارزش نیاز دارید؟ بعضی شرکت‌ها از این بحران به عنوان پایه‌ای برای گسترش هرچه سریعتر استفاده از نرم افزار ویدیو کنفرانس و فروش‌های آنلاین و مواد بازاریابی استفاده کرده‌اند.
هنگامی که شما جایگاه خود را در هر یک از این چهار بعد ارزیابی کردید، در می‌یابید که تغییرات بلقوه در یک بعد تا چه حد می‌تواند با سایر ابعاد هماهنگ شود. کدام بخش‌های مشتری، کدام پیشنهادهای شما را می‌سنجد، و آیا این تغییر بخاطر بحران است؟ مشتریانی که معمولا عاشق خوردن غذا در یک رستوران هستند ممکن است تمایل به خرید به صورت بیرون‌بر داشته باشند. یا ممکن است شرکت‌های تحویل غذا دریابند که کارمندان دور کار بخش جدیدی از مشتریان را تشکیل دهند. به همین ترتیب، ممکن است مشتریان از یک کانال نمایش ارزش به دیگری تمایل پیدا کنند، برای مثال، از جلسه حضوری به جلسه آنلاین، از خرید حضوری به خرید آنلاین، از مشاوره حضوری به ویدیوهای یوتیوب. به همین شکل، به واسطه کمبود یک توانایی (مثلا تولید در آسیا)، استعدادهای تولید محلی ممکن است برای حمایت از گزاره‌های ارزش فعال شوند. همچنین ممکن است سازمان‌ها توانایی‌های خود را از نمایش به گزاره ارزش در جهت رساندن محصول به مشتریان (فعلی) به جای متقاعد کردن مشتریان جدید تغییر دهند.
به طور خلاصه، یک بحران نه تنها چهار بعد یک مدل کسب و کار را به چالش می‌کشد بلکه فرصت‌هایی را برای سازگار کردن هریک از ابعاد با هم وچگونگی رابطه‌ی آنها با یکدیگر ایجاد می‌کند.
 

چگونه با تشخیص بحران به راه حل برسیم؟

قبل از تصمیم‌گیری در مورد تغییرات اساسی در مدل کسب و کار، باید به این موضوع فکر کنید که این بحران چگونه بر معیارهای عملکرد فعلی شما اثر می‌‌گذارد. با چه میزان درآمد یا ضرری مواجه خواهید شد؟ بازار بورس سهام شرکت شما را در بحران کنونی چگونه خواهد دید؟ چگونه بر اعتبار شما تاثیر خواهد گذاشت؟
پس از آن شما نیاز به برنامه‌ای برای در آغوش گرفتن فرصت‌ها و مدیریت آسیب دارید که این تحلیل‌ها نشان داده است. نقشه راه مدل کسب و کار ما می‌تواند به شما کمک کند لیستی از پروژه‌ها را برای گذر از بحران تهیه و اولویت بندی کنید. یک درس از رکودهای قبلی این است که کنشگرا و رشد گرا هستند، اگر هم نقاط آسیب خود را بپوشانند، در هنگام بحران یک سر دیگر (آسیب پذیری) پدیدار خواهد شد.
 
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید