ارزیابی تاثیر ویروس کرونا برمدل کسب و کار شما
هنگامی که بحرانهایی نظیر کرونا ویروس یک سازمان را با مشکل مواجه میکند،
مدیران باید بصورت سریع و در دراز مدت تاثیر آن را بر مدل کسب و کار سازمان مورد ارزیابی قرار دهند. چهارچوبی که ما در مدت بیش از ۱۰ سال به آن دست پیدا کردهایم
در ابتدا باید به چهار بعد اصلی مدل کسب کار خود رجوع کنید: مشتریان، ارزش نمایان، ارزش مشخص، اعتبار ظاهری. پس از آن شما باید ارتباطات بین این ابعاد را تحلیل و بررسی کنید.
چهار بعد اصلی مدل کسب کار
ابتدا باید تاثیر این بحران را بر تقاضای مصرف کننده بررسی کنید. آیا تقاضای کلی بالا میرود یا پایین خواهد رفت؟
الگوهایی هزینه چگونه تغییر ( برای مثال بیشتر streaming و کمتر برای سینما هزینه میشود.) خواهد کرد؟ آیا نیاز به پیدا کردن راههای جدید برای رساندن اجناس به مشت
همچنین تاثیر بحران را بر گزارههای ارزش باید در نظر بگیرید. برای مثال به صنعت آموزش عالی خودمان نگاهی میکنیم. نیازهای مشتریان با بحران ویروس کرونا تغییری نکرده است
به طور خلاصه، یک بحران نه تنها چهار بعد یک مدل کسب و کار را به چالش میکشد بلکه فرصتهایی را برای سازگار کردن هریک از ابعاد با هم وچگونگی رابطهی آنها با یکدیگر ایجاد میکند.
چگونه با تشخیص بحران به راه حل برسیم؟
قبل از تصمیمگیری در مورد تغییرات اساسی در مدل کسب و کار، باید به این موضوع فکر کنید که این بحران چگونه بر معیارهای عملکرد فعلی شما اثر میگذارد.
پس از آن شما نیاز به برنامهای برای در آغوش گرفتن فرصتها و مدیریت آسیب دارید که این تحلیلها نشان داده است.
ویروس کرونا
نقشه راه مدل کسب و کار ما میتواند به شما کمک کند لیستی از پروژهها را برای گذر از بحران تهیه و اولویت بندی کنید. یک درس از رکودهای قبلی این است که کنشگرا و رشد گرا هستند، اگر هم نقاط آسیب خود را بپوشانند، در هنگام بحران یک سر دیگر (آسیب پذیری) پدیدار خواهد شد.