برای یک مصاحبه شغلی موفق آماده اید؟

مصاحبه شغلی برای شما به عنوان یک متقاضی کار، صحنه ای است برای تبلور توانمندی‌ها و مهارت‌های تان در برابر سایر رقبا. در جلسه مصاحبه شغلی شما بازیگری هستید که وارد صحنه نمایش شده اید تا به ایفای نقش بپردازید. نقشی که سرنوشت شما را رقم خواهد زد. لازم است با آمادگی کامل وارد این صحنه شوید و حضوری کامل را به نمایش بگذارید.
مصاحبه شغلی موفق

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

برای یک مصاحبه شغلی موفق آماده اید؟

مصاحبه شغلی برای شما به عنوان یک متقاضی کار، صحنه ای است برای تبلور توانمندی‌ها و مهارت‌های تان در برابر سایر رقبا. در جلسه مصاحبه شغلی شما بازیگری هستید که وارد صحنه نمایش شده اید تا به ایفای نقش بپردازید. نقشی که سرنوشت شما را رقم خواهد زد. لازم است با آمادگی کامل وارد این صحنه شوید و حضوری کامل را به نمایش بگذارید.

این حضور از زمان آماده شدن شما برای رفتن به جلسه مصاحبه آغاز خواهد شد و تا  انتظار برای وارد شدن به اتاق مصاحبه و روبه روشدن با کارگردان جلسه ادامه خواهد داشت. نحوه بیان، طرز پوشش، نوع رفتار، زبان بدن همه و همه در این صحنه تاثیرگذارند و مفاهیمی را انتقال خواهند داد و شخصیت شما را نمایان خواهند کرد. در این صحنه هر چقدر که عملکرد حرفه ای تری داشته باشید و اصول و نکات صحنه را رعایت کنید، بیشتر می درخشید. باید به کارگردان نشان دهید که قابلیت بازی را دارید و بهترین گزینه هستید. آیا آماده اجرا هستید؟ برای یک مصاحبه شغلی موفق آماده اید؟

در این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که به شما برای حضور در این صحنه کمک می‌‌کند تا حتی المقدور متناسب با بهترین شرایطی که مطلوب سازمان است رفتار کنید.

عناوین مهم این مقاله

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_single_image image=”21969″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://fhakim.ac.ir/saying/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%9f/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id1″][vc_column][vc_column_text]

مصاحبه شغلی چیست؟

یکی از مهمترین مراحل برای گزینش و استخدام نیروی انسانی مناسب برای سازمان‌ها، فرآیند مصاحبه شغلی می‌باشد که در آن سعی می‌کنند طی یک روند معین و با طرح پرسشهای مختلف به ارزیابی توانمندی‌ها و مهارت‌های متقاضیان بپردازند. بعبارت دیگر، مصاحبه شغلی فرصتی‌ است برای شما که تجربه، مهارت و دانش خودتان را به منصه ظهور بگذارید. در یک جلسه مصاحبه شغلی باید نشان دهید که نسبت به سازمان موردنظر مشتاق هستید و قادرید جایگاه خالی در آن سمت شغلی را تکمیل کنید. باید مصاحبه گر را متقاعد کنید که تجربیات و توانمندی شما به خواسته آنها نزدیک است. با دانستن نکات مهم و تاثیرگذار در یک مصاحبه شغلی شانس خود را برای انتخاب نهایی افزایش می‌دهید و کارفرما را برای گزینش خودتان ترغیب می کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id2″][vc_column][vc_column_text]

یک رزومه حرفه ای برای خودتان آماده کنید.

شما از طریق رزومه هویت خود را در یک مصاحبه شغلی اعلام می کنید. پس داشتن یک رزومه حرفه ای به منزله یک شناسنامه تحصیلی و کاری برای شما قلمداد می‌شود که کارفرما به وسیله آن دانش، مهارت، توانایی و سوابق شما را ارزیابی خواهد کرد. در یک رزومه حرفه ای شما در حال فروش مهارت، تجارب و شایستگی‌های خود هستید. به عبارت دیگر، دارید برای خودتان بازاریابی می‌کنید. پس باید هر چه بیشتر سعی در پررنگ کردن نقاط قوت خود داشته باشید و از طریق آن اطلاعات کاملی را به کارفرما بدهید.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_single_image image=”21971″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://fhakim.ac.ir/saying/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%9f/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id3″][vc_column][vc_column_text]

قبل از مصاحبه درباره سازمان موردنظر شناخت کافی بدست آورید.

وقتی برای سازمانی درخواست کار فرستاده‌اید و به مصاحبه دعوت شده‌اید، به معنای علاقه و اشتیاق شما برای کار در آن سازمان است، پس منطقی نیست که هیچ آشنایی و شناختی از آن سازمان نداشته باشید. پیش از حضور در جلسه مصاحبه شغلی، اطلاعات‌تان را در مورد آن سازمان افزایش دهید تا طی فرایند مصاحبه با اشاره زیرکانه به آن اطلاعات خود را فردی آگاه و آشنا به امور و رویدادهای مختلف سازمان نشان دهید. مراجعه به وبسایت سازمان مورد نظر و یا کسب اطلاعات از صفحات اجتماعی آن از جمله پایگاه‌هایی هستند که می‌توانند شما را با فعالیت و محصول سازمان موردنظر آشنا کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id4″][vc_column][vc_column_text]

برای ظاهر و پوشش خود برنامه ریزی کنید.

از اهمیت اولین برخورد غافل نشوید. چرا که در این زمان است که با نوع برخورد و ظاهر و پوشش خود مشخص می کنید که چقدر سازمان و فرصت شغلی پیش رو برای شما جدی است. لباس و پوشش‌تان، طرز رفتارتان، زبان بدن و نوع بیان‌تان در همان اولین برخورد و اولین نگاه به چشم می‌آیند و تاثیر مهمی بر قضاوت ذهنی مصاحبه کننده خواهند داشت. بنابراین با انتخاب پوشش مناسب سعی کنید تاثیر اولیه مطلوبی را ایجاد کنید. یک پوشش مناسب پوششی است که با محیط کاری همخوانی داشته باشد و اختلالی در سنجش شما و مهارتهای‌تان ایجاد نکند. بعبارت دیگر حواس ها را به سمت خود جلب نکند.

برای پوشش شما در یک جلسه مصاحبه شغلی هیچ قانون ثابتی وجود ندارد، بلکه سعی کنید در نگاه اول تمیز، مرتب و منظم بنظر برسید. تمیز بودن لباس، مرتب بودن سر و صورت، بهداشت مو و ناخن و دهان، چروک نبودن لباس و سایز مناسب آن همه از جمله مواردی هستند که در نگاه اول القا می‌کنند که شما می‌توانید کارها را بدرستی انجام دهید. پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه، رنگ‌های تند، آرایش غلیظ وکفش‌های پاشنه بلند انتخاب‌های مناسبی برای یک جلسه مصاحبه شغلی نیستند. به طور کلی میتوان گفت که رعایت تناسب در پوشش را رعایت کنید و متناسب با آن محیط کاری اقدام به انتخاب پوشش خود کنید.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_single_image image=”21970″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://fhakim.ac.ir/saying/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%9f/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id5″][vc_column][vc_column_text]

راس ساعت مقرر حاضر باشید.

زمانی که به مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید، به عنوان یک کارمند بالقوه محسوب می‌شوید. این بدان معناست که شما هم مانند سایر اعضای آن سازمان ساعاتی را در آنجا حضور دارید و کارفرما برای مصاحبه و ارزیابی شما زمان گذاشته است. پس متقابلا با بموقع حاضر شدن در جلسه مصاحبه شغلی باید نشان دهید که این زمان برای شما هم ارزشمند است. بدانید که دیر رسیدن معنایی به جز بی نظمی و بی اهمیت بودن شغل موردنظر برای شما نخواهد داشت.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id6″][vc_column][vc_column_text]

در مصاحبه شغلی تصویری قوی و اطمینان بخش از خودتان ترسیم کنید.

اگر مصاحبه را به عنوان اولین قدم در مسیر فرصت شغلی موردنظر خود ببینید، تمامی تلاش خود را می‌کنید تا تصویری مثبت از خود ارایه دهید. این بدان معنا نیست که خود را بالاتر و یا متفاوت از آنچه هستید، نشان دهید. چرا که در این صورت ناکام میدان مصاحبه خواهید بود. توجه کنید که مصاحبه گر کسی است که متخصص و دارای دانش کافی در شناخت شماست و گول زدن، بازی با لغات و ادبیات کذب را تشخیص می‌دهد. پس بهتر است از زمان در معرفی صحیح خود، مهارت‌ها و تجربیات‌تان استفاده کنید و نشان دهید که دارای علاقه و انگیزه کافی هستید. با اشتیاق صحبت کنید و خود را برای یادگیری مداوم و رویارویی با چالش‌ها و مسایل جدید آماده نشان دهید. تنها در اینصورت است که کارفرما شما را به عنوان یک نیروی مشتاق و حرفه ای ارزیابی می‌کند و بعبارت دیگر روی توانمندی شما حساب باز می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id7″][vc_column][vc_column_text]

افکار منفی را از خود دور کنید.

بهتر است بجای فکر کردن به نتیجه مصاحبه، روی کیفیت آن تمرکز کنید. به دانسته ها، مهارت و تجارب خودتان ایمان داشته باشید و کلیه افکار منفی را از خود دور کنید. مصاحبه گر منتظر شنیدن احساسات بد یا تجربیات منفی شما نیست، بلکه تمایل دارد از دانش و توانمندی‌هایتان صحبت کنید. پس اعتماد بنفس کافی داشته باشید و با اطمینان به سوالات پاسخ دهید. به این فکر کنید که در آینده‌ای نزدیک شما یکی از کارمندان این سازمان و یا حتی از مدیران ارشد خواهید شد. چرا که نه؟!

پس انگیزه داشته باشید و هر چه بیشتر شایستگی های‌تان را آشکار کنید.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_single_image image=”21972″ img_size=”full” onclick=”custom_link” link=”https://fhakim.ac.ir/saying/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%9f/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id8″][vc_column][vc_column_text]

در مصاحبه شغلی سوال بپرسید.

فرایند مصاحبه یک ارتباط رودررو است که طرفین به منظور تصمیم گیری با هم به گفتگو می‌پردازند.پس اینجا نیستید که فقط به سوالات پاسخ دهید، بلکه می‌توانید سوال بپرسید. حتی اهمیت سوالاتی که می‌پرسید ممکن است بیش از پاسخ‌هایی باشد که به سوالات می‌دهید. بنابراین اگر مسایلی وجود دارد که هنوز درباره آن اطلاعاتی ندارید، بهتر است بپرسید. سوالاتی مانند اینکه:

  • چطور می‌توانم باعث رشد این سازمان شوم؟
  • معیارهای موفقیت من در این سمت شغلی چیست؟
  • مسیر پیشرفت شغلی من در این سازمان چگونه خواهد بود؟

طرح این سوالات شما را فردی فعال، پویا و علاقمند به کار معرفی خواهد کرد که نسبت به آینده شغلی خود حساس هستید و بدنبال اشتغال بلندمدت در سازمان هستید که این نکته مثبتی در ارزیابی شما خواهد بود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id9″][vc_column][vc_column_text]

در مورد حقوق خود صحبت کنید.

اغلب افراد در پاسخ به اینکه چه میزان حقوق انتظار دارند، سکوت می‌کنند.در نظر داشته باشید که در پاسخ به سوال واقع بینانه برخورد کنید. نگویید نظری ندارم. هوشمندانه تر رفتار کنید و بیان کنید که توافق هر دو طرف از معیارهای اصلی همکاری شماست و در این خصوص رقمی متعارف را اعلام کنید. این یک واقعیت است که شما برای ساختن آینده خود نسبت به مسایل مالی حساس باشید و دغدغه داشته باشید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”id10″][vc_column][vc_column_text]

در جلسه مصاحبه شغلی هیچ کس همراه شما نباشد.

در جلسات مصاحبه شغلی کسی را برای همراهی خود نبرید. چرا که این مسئله وابسته بودن و مستقل نبودن‌تان را تداعی می‌کند و یا در برخی از مواقع عدم اعتماد خانواده نسبت به شما را القا می‌کند. در نظر بگیرید که کارفرما در مقام قضاوت و تصمیم گیری برای انتخاب شماست و ناخودآگاه ممکن است مسایل را پیچیده تر از آنچه که هست تصور کند و همراهی دوستان یا خانواده را نوعی ضعف شما تلقی کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

حضور و دعوت از شما در یک مصاحبه شغلی به این معناست که شرایط اولیه برای آن شغل را داشته اید. پس این مسئله را به عنوان یک امتیاز مثبت در ذهن خود داشته باشید و برای ادامه این مسیر آماده باشید.برای اینکه مصاحبه شغلی موفقی را داشته باشید، نکات اولیه اما موثر در مصاحبه شغلی را رعایت کنید تا کارفرما را ترغیب کنید شما را به عنوان یکی از گزینه های جدی برای سمت شغلی موردنظر لحاظ کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *