تعریف حسابداری چیست ؟

تعریف حسابداری چیست ؟ تعاریف بسیار زیاد و متنوعی برای حسابداری وجود دارد؛ در میان این تعاریف، آنچه که روشن است ضرورت وجود حسابدار در هر کسب ‌و کاری است.
تعریف حسابداری چیست ؟

 

تعریف حسابداری چیست ؟

تعریف حسابداری چیست ؟ تعاریف بسیار زیاد و متنوعی برای حسابداری وجود دارد؛ در میان این تعاریف، آنچه که روشن است ضرورت وجود حسابدار در هر کسب ‌و کاری است. این ضرورت بواسطه این است که از زمان قدیم تا به امروز در تمامی داد و ستد های اقتصادی و اجتماعی، حسابداری نقش بسیار اساسی را بر عهده داشته است.

در واقع حسابداری یکی از عوامل موثر در بقای هر فعالیت اقتصادی است و در تعاریفی که مطرح شده است، می توان گفت حسابداری به نوعی زبان تجارت است.

امروزه شغل حسابداری به یکی از مشاغل مهم در اقتصاد به شمار می رود و در بین مشاغل مختلف، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. شاید علت این موضوع را در این نکته دانست که حسابداری چیزی فراتر از محاسبه ساده اعداد و ارقام در یک فعالیت اقتصادی است.

شغل حسابداری در واقع در بین بخش های مختلف از جمله بخش‌های مدیریتی، بخش های تجاری و معاملاتی اهمیت به خصوصی پیدا کرده و ردپای تاثیرگذار این شغل را می توان در بخش ها و زیر ساخت های تمامی رده های تفکیک شده صنایع، ادارات و بخش های مدیریت اجتماعی مشاهده نمود.

 

 

شغل حسابداری چیست ؟

حسابداری یک ساختار سیستمی است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل ها و مدل های استاندارد انجام می گیرد. گزارش های تهیه شده توسط حسابداران مورد استفاده و توجه ذی نفعان درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها جهت تصمیم گیری و یا بهره برداری قرار می گیرد.

حسابدار کیست ؟

یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابداران داده های اطلاعاتی را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و بر اساس استانداردها به آنها نظام می دهند. محصول نهایی فعالیت یک حسابدار گزارشات و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان درون سازمانی و برون سازمانی (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و…) می باشد.

رئیس حسابداری معمولا کارهای پیچیده تر حسابداری را انجام می دهد و بر عملکرد سایر حسابداران زیر مجموعه خود نظارت می کند و مشکلات احتمالی آنها را حل و فصل می نماید. همچنین رئیس حسابداری علاوه بر بررسی و تهیه گزارشات مالی، باید در مورد یافته های خود به مدیریت و سایر ذینفعان توضیح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان و یا حسابرسان داخلی و یا خارجی داشته و گزارشات مکتوب و مبتنی بر استاندارهای مالی و حسابداری تهیه و ارائه نمایند.
یک حسابدار متخصص و یا رئیس حسابداری، با گذشت زمان و کسب تجربه می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد. وظیفه مدیر مالی، بهینه سازی ساختار دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام به منظور حداکثر ساختن ارزش سهام سهامداران است. همچنین در این زمینه تصمیماتی اتخاذ می کند که می توان به تجزیه تحلیل و برنامه ریزی مالی، تصمیمات سرمایه گذاری، تصمیمات تامین مالی و تصمیمات مالی و تعادل بین ریسک و بازده اشاره نمود.
اکثر حسابداران در ادارات و شرکت ها کار می کنند. اگرچه برخی از آنها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *