چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

در این مقاله به اینکه چگونه یک مدیر موفق باشیم می پردازیم. اگر دوست دارید یک مدیر موفق باشیم ، باید «مهارت‌های نرم» را بشناسید...
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

هر مدیری، مدیر نیست. خیلی‌ها فقط رئیس هستند.

مدیر شخصی است که اهداف سازمان را مدیریت کند و در کنار آن حواسش به کارکنان و محیط کاری باشد. او باید با افراد ارتباط برقرار کند و انگیزه‌ی آن‌ها را حفظ کند. به همین دلیل است که شرکت‌ها مدیرعامل را صرفا بر اساس تخصص انتخاب نمی‌کنند و برای مهارت‌های نرم اهمیت زیادی قائل هستند. به‌هرحال استفاده از چوب و چماق ممنوع است و باید یک‌جوری اهداف سازمان را جلو ببرید!

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

اگر دوست دارید یک مدیر موفق باشید، باید «مهارت‌های نرم» را بشناسید و به بخشی از شخصیت خود تبدیل کنید. این‌جا سعی می‌کنیم به ساده‌ترین حالت ممکن بگوییم ویژگی‌های یک مدیر موفق چیست و چه مهارت‌هایی را باید یاد بگیرید. در مجموع ۱٠ مورد از ویژگی‌های مدیر موفق بررسی می‌شود. تسلط به تمام موارد ضروری است؛ اما بیشتر مدیرها ارزش زیادی برای این ویژگی‌ها قائل نیستند. با توجه به این موضوع، تسلط به ۱٠ ویژگی مدیر موفق برای شما یک امتیاز مثبت خواهد بود و شما را از دیگران متمایز خواهد ساخت.

شما مسئول آینده کارمندان هستید

این یک ویژگی نیست، بلکه یک طرز فکر و مدل ذهنی است. این موضوع بر روحیه و وفاداری کارمندها تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل اولین مورد از لیست ویژگی‌های مدیر موفق را به بررسی نگاه یک مدیر موفق به کارمندها اختصاص دادیم.
مدیریت مسئولیت سنگینی است. فرقی ندارد مدیرعامل شرکت باشید یا یک کسب‌وکار کوچک را رهبری کنید؛ شما کسانی را دارید که برای شما کار می‌کنند و بخشی از آینده کاری آن‌ها به شما وابسته است. اگر فقط به آینده سازمان فکر کنید، افرادی را استخدام می‌کنید که یکسری کارهای تکراری را برای کسب درآمد انجام می‌دهند. این افراد کار را جلو می‌برند اما تنها بخشی از توان خود را به‌کار می‌گیرند. افرادی که برای دانش و توان خود ارزش قائل هستند، با مدیری همکاری می‌کنند که آینده و حقوق‌شان را نادیده نگیرد و به رشد آن‌ها کمک کنند. این افراد با پیشرفت خود زمینه رشد سازمان را فراهم می‌کنند.

همان‌طور که جک ولش، مدیر اسبق شرکت جنرال الکتریک می‌گوید:

«قبل از آن‌که به یک رهبر و مدیر تبدیل بشوی، موفقیت در پیشرفت و توسعه شخصی خودت معنا می‌شود. اما زمانی که مدیر شدی، کمک به رشد دیگری است که معنای موفقیت می‌دهد.»

ارتباط برقرار کنید

اگر در یک جمله بگوییم، هرچیزی که در چهارچوب فضای کار اجرا شود و به آن روح ببخشد شما را یک قدم به تبدیل شدن به یک مدیر موفق نزدیک می‌کند. برقراری ارتباط با کارکنان شرط شروعِ مسیر است. یک مدیر موفق ارتباط خود را با کارکنان حفظ می‌کند. او این احساس را منتقل می‌کند که هر مشکلی در محیط کار بوجود آید، کارکنان می‌توانند با مدیرشان مشورت کنند. این کار به مدیر کمک می‌کند تا مشکلات را قبل از آن‌که جدی شوند بشناسد و برطرف کند.

ارتباط با کارمندان

صادق و شفاف باشید

در گذشته مدیر کار را به کارمندها می‌سپرد و آن‌ها بدون چون‌وچرا انجام می‌دادند؛ اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. کارکنان باید بدانند وضعیت عملکرد سازمان چگونه پیش می‌رود و مدیر وظیفه دارد که به آن‌ها توضیح بدهد و شفافیت سازمانی یکی از مباحث مهم سازمان هاست. این کار اعتبار شما را بالا می‌برد. علاوه بر آن، به افراد سازمان این احساس را منتقل می‌کند که در یک محیط سالم و پویا حضور دارند. یادتان باشد که کارمندان شما افراد بالغ هستند و با پنهان‌کاری فقط اعتبار خود را پایین می‌آورید.

خوب بشنوید

ارتباط فقط به معنای خوب صحبت کردن نیست. یک مدیر موفق نظرات کارکنان را می‌شنود و در رشد سازمان به‌کار می‌گیرد. زمانی که افراد احساس کنند مدیر به بازخورد آن‌ها اهمیت می‌دهد، کمتر به مشکلات کار توجه می‌کنند و بیشتر از قبل تلاش می‌کنند. اگر هوش تحلیلی خوبی داشته باشید، صحبت درمورد نظرها یک فرصت خوب برای بررسی عملکرد سازمان و در نهایت رشد نیز ایجاد می‌کند.

وظایف را درست تعیین کنید

این مورد کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد اما به اندازه هرچیزی که تابه‌حال گفته شده اهمیت دارد. شاید به‌نظر برسد که وظایف طبق قانون تعیین شده است و همه‌چیز را در قرارداد نوشته‌اید؛ اما در واقع اشتباه کرده باشید. یک بار همه‌چیز را بررسی کنید. آیا وظایف هر کارمند به‌اندازه توانش و مزایایی که دریافت می‌کند، تعیین شده است؟ آیا فرصت کافی برای انجام کار دارند؟
عده‌ای فکر می‌کنند اگر افراد کم‌تری استخدام کنند و کارهای بیشتری به آن‌ها بسپارند به نفع سازمان است. شاید در ظاهر این‌طور به نطر برسد؛ اما این روش در نهایت به ضرر آن‌ها تمام می‌شود. ساعت کار بالا و فشار کاری مانع تمرکز شخص می‌شود و در نتیجه راندمان کاری کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مدیر یک شخص غیرحرفه‌ای به‌نظر می‌رسد و اعتبارش را از دست می‌دهد.

محترمانه برخورد کنید

شما به‌عنوان یک مدیر به افرادی نیاز دارید که از تمام توان خود در کار استفاده کنند. اگر شخص احساس کند که احترامش آن‌طور که باید حفظ نمی‌شود، به مرور زمان بی انگیزه شده و انرژی کمتری برای کار می‌گذارد. از آن گذشته، یک مدیر موفق کارکنان را با ترس وادار به انجام کارها بدون نقص نمی‌کند؛ بلکه با رفتار محترمانه و ریزبینی آن‌ها را به کار علاقه‌مند می‌کند. از آن گذشته، رفتار محترمانه شما مهر تاییدی بر حرفه ای و کاربلد بودن شماست و اعتبار نزد کارکنان بالا می‌رود. زمانی‌که به مهارت شما اطمینان پیدا کنند، انگیزه بیشتری برای انجام کار دارند.

پاداش در نظر بگیرید

کارکنان برای انجام وظایفشان حقوق دریافت می‌کنند؛ اما همسو نگه‌داشتن آن‌ها با اهداف سازمان فقط با حقوق ماهیانه امکان‌پذیر نیست. شما به عنوان یک مدیر باید افراد را تشویق کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشند. می‌توانید برای کارکنان برتر پاداش در نظر بگیرید. این کار یک محرک خوب برای افزایش مشارکت افراد است و معمولا نتیجه دارد.

پاداش

برای تغییر آماده باشید

بیل گیتس بنیان گذار شرکت مایکروسافت می گوید:

انسان همیشه از تغییر هراس دارد.

میل انسان برای حضور در محدوده امن خود از دیدگاه روانشناسی به اثبات رسیده است و این جمله را تایید می‌کند. میل به ثبات درون تمام انسان‌ها وجود دارد؛ اما برای این‌که تبدیل به یک مدیر موفق شوید باید این سد را بشکنید. یکی از دلیل این‌که تغییرپذیری اهمیت دارد، پیشرفت جهان است. مفهوم کار هر روز تغییر می‌کند. روش‌های بررسی عملکرد کارکنان و ایجاد انگیزه در آن‌ها هیچ‌وقت ثابت نمی‌ماند؛ روش‌های پیشبرد کار هم همین‌طور. به عنوان رهبر یک گروه باید آماده‌ی تغییر باشید و توانایی‌های خود را به‌روز کنید تا از رقبا عقب نمانید.

اعتماد به‌ نفس داشته باشید

کمتر کسی پیدا میشود که به فردی که به خودش اطمینان نداشته باشد، اعتماد کند، آن‌هم در محیط کاری که شغل تمام افراد به عملکرد مدیر بستگی دارد! برخلاف بیشتر احساسات و باورها، اعتماد‌به‌نفس را نمی‌توانید مخفی کنید. اگر به خودتان باور داشته باشید، تمام وجود شما این اطمینان را بروز می‌دهد. اگر نسبت به چیزی درمورد خود مردد باشید، در ظاهر و زبانِ بدن شما مشخص می‌شود. حتی اگر اعتماد به‌ نفس کاذب داشته باشید قابل تشخیص است. تنها راهی که وجود دارد، این است که ایرادات خود را برطرف کنید تا اعتماد به‌ نفس کافی داشته باشید؛ سپس در محل کار ظاهر شوید.

مسئولیت‌پذیر و منظم باشید

وظایف مختلفی به‌عهده مدیر است و تمام آن‌ها باید در زمان مناسب انجام شوند. به همین دلیل مسئولیت‌پذیری و نظم اهمیت زیادی دارد. شما به عنوان مدیر، الهام‌بخش کارکنان هستید. اگر کارهای شما با آشفتگی و بی‌نظمی جلو بروند حساسیت کارکنان روی این موضوع کم می‌شود. در این شرایط کنترل تیم سخت است. علاوه بر این، مسئولیت‌پذیری به شما کمک می‌کند تا ذهن منظم داشته باشید. در نتیجه راحت‌تر تصمیم می‌گیرید و فرصت‌ها را از دست نمی‌دهید.

برای رشد زمان بگذارید

علم همیشه در حال پیشرفت است. مُد همیشه تغییر می‌کند. حتی سلیقه مشتری هم عوض می‌شود. هرچیزی که کار شما به آن وابسته است، دست‌خوش تغییر می‌شود و هر بار به یک مهارت تازه نیاز پیدا می‌کنید. چیزی که در حال حاضر می‌دانید فقط برای زمان حال کافی است؛ مشخص نیست فردا با چه چیزی روبه‌رو می‌شوید و به چه مهارتی نیاز دارید. یک مدیر موفق هرچیزی که به حوزه کاری تیم مربوط باشد را بررسی می‌کند. او مشکلات آینده را حدس می‌زند و برای یادگیری مهارت‌هایی که نیاز خود و کسب و کارش است و به‌درد می‌خورند، وقت می‌گذارد.

رشد کارمندان

سخن آخر

به آخر متن رسیدیم؛ اما مسیر تازه شروع شده است. همیشه به‌خاطر داشته باشید که موفقیت به چند قانون ساده ختم نمی‌شود. درواقع موارد گفته شده ابتدای کار هستند و بقیه مسیر به شخص شما بستگی دارد. اگر نگاه کلی به متن داشته باشیم، تمام راهکارها برای همراه کردن تیم با شما هستند. همان‌طور که بیل گیتس می‌گوید:

«شما نمی‌توانید تنهایی موفق شوید»

بودن در کنار یک همراه و استاد، می تواند مسیر تبدیل شدن به یک مدیر موفق را هموار کند، انسان هوشمند چرخ را از ابتدا نساخته و از علم و تجربه های دیگران استفاده می کند تا درمسیر خود با کمترین سطح از اشتباهات، به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کند. موسسه آموزش عالی فن آوران حکیم با سال ها تجربه در حوزه آموزش مدیریت، آموزش های متناسب از جمله دوره MBA و دوره DBA مدیریت ، جهت پرورش مدیران موفق فراهم کرده است، ترکیبی از اساتید بادانش و مربیان حاذق درکنار موفق ترین مدیران ایران، در این مسیر همراه شما هستند. پیشنهاد می کنیم این دوره ها را از دست ندهید.

1 Comment

  1. افروز جاودانی گفت:

    بسیار مطالب مفید و کاربردی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *