فن آوران حکیم حامی نخستین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری»

مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» روز سه شنبه چهارم مردادماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در افتتاحیه این کنفرانس که با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری، علی نوریجانی دبیر کل کنفرانس و جمعی از اساتید و فعالان این حوزه برگزار شد سید محمد حسینی با تأکید بر اهمیت رسانه‌ها در فضای مجازی گفت: دولت‌ها به منظور تبیین نکات مثبت خود به رسانه نیاز دارند به همین دلیل بحث رسانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در غیر اینصورت مخالفان قادر خواهند بود بهترین برنامه ها را نیز تقبیح کنند.

دکتر حسینی معاون پالمانی رئیس جمهور

وی با اشاره به افزایش روزافزون انتشار مطالب جعلی در فضای مجازی بیان کرد: امروزه مطالب به صرف گمان، شک و احتمال نیز نگاشته می‌شوند که البته جنبه‌های مثبت این موضوع نیز محفوظ است. رهبر فرزانه فرموند:« اگر من این مسوولیت خطیر را نداشتم، مسوولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم.» اما در کنار نکات مثبت، باید آسیب‌ها هم گوشزد شوند. در اسلام نیز بر این موضوع تأکید شده است که مطالب بدون تحقیق و بررسی منتقل نشوند. اینکه مطالب را بدون تحقیق و بررسی منتقل نکنیم امروزه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد‌.

دکتر حکیمی نیا درکنار آقای حسین زاده قشمی مدیرکل روابط عمومی وزارت صمت

حسینی در ادامه صحبت‌های خود، نتیجه حکمرانی سایبری در کشور را ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فعالیت های اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و ناامن‌سازی آن برای مفسدان و شیادان دانست و افزود: نمی‌توانیم فضای سایبری را رها کنیم. این مدیریت ضرورت دارد‌. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «رایانه‌ها و فضای مجازی که در اختیار شماست؛ اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید می‌توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران نفر برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است. مبادا این فرصت را ضایع کنید که خداوند از من و شما سوال خواهد کرد.»

حسینی ضمن اشاره به تغییر شیوه‌های استعماری گفت: قدرت سایبری در حال حاضر یکی از مولفه‌های اقتدار ملی است. شعار دولت مردمی و عدالت محور این است که باید ایران، ایران قوی باشد. پس ما در مسیر اقتدار جهانی باید در مسیر حکمرانی سایبری قدم برداریم. امروز استعمار به شکل دیگری است. شاید نیروی نظامی دشمن در کشوری نباشد اما آن کشور مستعمره دیگران باشد. قرار نیست ما مستعمره باشیم؛ دانشمندان ایرانی می‌توانند معماران فضای سایبری باشند‌. یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی، تنظیم سیاست‌های حکمرانی فضای سایبری کشور است که باید حکیمانه و عالمانه باشد. در این دنیا که با سرعت تحولات روبرو هستیم روز به روز باید دانشمان را توسعه دهیم. ما هم جنگ سایبری داریم و هم تروریست‌های سایبری. ضرورت دارد پدافند ملی در حوزه سایبری را شکل داده و تقویت کنیم. کشورهای دیگر هم اینکار را کرده‌اند اما وقتی در ایران از ایجاد قانون برای فضای سایبری می‌گوییم عده‌ای فریاد بر می‌آوردند که آزادی نیست‌.

از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی معاون امور مجلس ریاست جمهوری در این همایش می توان به حمایت از کسب و کار دیجیتال، تنظیم سیاست‌های حکمرانی سایبری مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، آموزش سواد رسانه‌ای همگانی، حضور علما و مراجع تقلید در مباحث رسانه‌ای، بهره دانشمندان و متخصصان در ارتقای سواد سایبری، ایجاد و جایگزینی پلتفرم‌های داخلی به منظور رفع تسلط پلتفرم‌های خارجی، نظارت بر فضای سایبری با رویکرد حمایتی، بازنویسی الگوهای شایسته در فضای سایبری و دهکده جهانی اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام علی نوریجانی دبیر کل محترم کنفرانس گفت: درباره چیستی این کنفرانس باید بگویم منیفست نظام جمهوری اسلامی در این روزها بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. سال گذشته نشستی را در باشگاه توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو داشتیم و بنا بود کار موثری را در این فضا انجام دهیم و کار مفیدی را در اجتماع داشته باشیم. قاعدتا باید کمیسیون ملی یونسکو و باشگاه‌های یونسکو در کشورها ایجاد می‌شدند تا قدرت حاکمیت آن کشورها را بیشتر کنند.

حجت الاسلام نوریجانی در پایان، ضمن قدردانی از مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز علمی، سازمان‌ها و موسسات فعال در حوزه‌های مرتبط با حکمرانی سایبری و سواد رسانه‌ای گزارشی از نحوه عملکرد هیأت علمی این کنفرانس ارائه کرد.

دکتر خجسته رئیس شبکه دو سیما

شایان ذکر است موسسه آموزش عالی آزاد فن آوران حکیم نه تنها بعنوان یکی از حامیان برتر برگزاری این کنفرانس بوده، بلکه با حضور و همکاری هیات فن آوران حکیم در کنار آقای دکتر شکری خانقاه مدیر روابط عمومی باشگاه یونسکو و مدیر دپارتمان روابط عمومی فن آوران حکیم اقدامات چشمگیری انجام شد که ان شاءا… در آینده آتی شما را درجریان نتایج بیشتر این کنفرانس قرار خواهیم داد.

روابط عمومی موسسه فن آوران حکیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *