به گزارش موسسه آموزش عالی آزاد فن آوران حکیم، در دومین همایش ملی جایزه گیمیفیکیشن ایران که در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن همایشهای اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، حمید شکریخانقاه مدیر دپارتمان روابط عمومی موسسه فن آوران حکیم در سخنرانی با عنوان گیمیفیکیشن در روابطعمومی اظهار داشت: “گفتوگو واحد زنده ارتباطات است و گیمیفیکیشن، راهبرد مؤثر برای جذابیت این گفتوگوست.”
ایشان همچنین افزود: “گیمیفیکیشن میتواند به عنوان یک طرحواره ارتباطی و یک جعبهافزار مؤثر برای جذب و نگهداشت مخاطبان، مشتریان و ذینفعان در روابطعمومی استفاده شود.”
وی در خصوص کاربردهای گیمیفیکیشن در روابط عمومی مواردی همچون افزایش موارد تعامل، حضور آنلاین، وفاداری، احساس تعلق، انسجام، مشارکت، حرکتآفرینی و افزایش آگاهی و درک عمومی را ذکر کرد.
وی ادامه داد، گیمیفیکیشن در روابط عمومی را به دو بخشِ مسئلهوارسازی ارتباطی و طراحی نقشه پیام و حل مسائل ارتباطی با رویکرد بازیسازی تقسیمبندی کرد و تعریف بازیگران (آشنایی سازی)، توصیف مسائل (دغدغهشناسی و کشف مسائل)، ابزارها و امکانات (پایداری، امکانپذیری و ارزیابی) و احساسات (همدلی) و انگیزه ها (احساس تعلق و رضایت و اقناع همراه با حس خوب حضور در چرخه تعامل دو طرفه) را بخشهایی از این راهبرد ارتباطی دانست.
گفتنی است همزمان با این همایش، از کتاب “گیمیفیکیشن در روابط عمومی” نوشته حمید شکری خانقاه رونمایی شد.
در مقدمه این کتاب آمده است: گیمیفیکیشن در روابطعمومی از جمله زیرمجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار(behavioral design) است که طی سالهای اخیر در فضای دانشگاهی و محیط کسبوکار و آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، متخصصان گیمیفیکیشن (بازیوارسازی) میکوشند ضمن تأمین نیاز انسان به شرکت در بازی، از آن به نفع رونق کسبوکار، افزایش تعاملات اجتماعی و وفادارترکردن مشتریان و افزایش درگیری ذهنی آنها با برندهای سازمان ها استفاده کنند.
حمید شکریخانقاه در سخنرانی خود بر این جمله از ژاله اصفهانی تأکید کرد که: زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست؛ هر کسی نغمه خود خوانَد و از صحنه رود؛ صحنه، پیوسته بهجاست؛ خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.